Voiko ansaitun median yhdistää osaksi yrityksen markkinointikampanjoita? Perinteisesti viestintä ja markkinointi on pidetty tiukasti erillään, omissa siiloissaan. Usein myös eri viestintäkanavat jaetaan ansaittuihin, maksettuihin ja omistettuihin. Näistä maksetut on koettu tiukasti markkinointiin kuuluviksi, ansaitut osaksi viestintää ja omistetut on jaettu markkinoinnin ja viestinnän kesken.   

Tällainen jaottelu ei ole enää nykypäivää. Ansaittu media ja viestintä kannattaakin pyrkiä ottamaan osaksi yrityksen markkinointikampanjoita aina kun mahdollista. Tässä muutama vinkki ansaitun median hyödyntämiseen. 

Milloin ansaittua mediaa kannattaa hyödyntää markkinoinnissa?

Kaikkiin kampanjoihin ansaittu media ei sovi. Esimerkiksi puhtaasti tuotteen myymiseen keskittyneet markkinointikampanjat eivät yleensä kiinnosta mediaa. Tosin tämäkään raja ei ole enää yhtä tiukka kuin aiemmin. Medioita tuotteiden alekampanjat eivät ehkä kiinnosta, mutta sosiaalisen median vaikuttajia kannattaa tavoitella myös tuotteisiin keskittyvillä kampanjoilla. 

ansaittu media osaksi kampanjoita

Mitkä aiheet sitten kiinnostavat mediaa ja vaikuttajia? Periaatteessa yksiselitteistä vastausta on mahdotonta antaa. Kannattaakin testata ansaitun median hyödyntämistä rohkeasti erilaisissa kampanjoissa.  Mikään aihe ei siis ole poissuljettu, kun vain osaat sitoa kampanjan johonkin mediaa tai vaikuttajia kiinnostavaan aiheeseen. 

Etsi oikea näkökulma

Kun hyödynnät viestintää ja mediaa kampanjoinnissa, muista ettei lehdistötiedote saa olla myyvä. Viestintä ja markkinointi ovat tyyliltään erilaisia ja samanlaiset tekstit eivät toimi maksetussa ja ansaitussa mediassa. 

Tämä ei tarkoita sitä, ettet voisi kirjoittaa lehdistötiedotetta uuden tuotteen lanseeraamisesta. Toimittajien huomiota tavoitellessasi sinun on kuitenkin etsittävä aiheesta jokin kiinnostava näkökulma, joka kiinnostaa toimittajia ja vaikuttajia. Tällainen voi olla esimerkiksi uusi innovaatio, jota tuotteeseen on käytetty tai tuotteen tai palvelun yhteiskunnallinen ulottuvuus. 

Mieti tarkkaan kohderyhmääsi 

Näkökulman lisäksi myös kohdennus on tärkeää. Kenet haluat oikeasti tavoittaa ansaitun median avulla? Kannattaa myös miettiä ansaitun median tavoite tarkemmin. Haluatko edistää lehtijutuilla tai somehuomiolla tuotteen myyntiä? Vai kasvattaa brändisi arvoa tai tunnettuutta? Kohdenna sitten tiedotteesi ja viestintäsi sellaisella tavalla, joka auttaa tavoitteesi toteutumista. 

Kohderyhmäsi ei välttämättä tarvitse olla suoraan oma asiakkaasi. Jos organisaatiosi tuotteet tai palvelut on kohdennettu pääosin nuorille, et välttämättä tavoita asiakkaitasi sanomalehtien sivuilla. Mutta saatat tavoittaa sanomalehdessä muita kohderyhmiä, jotka vaikuttavat asiakkaidesi päätöksiin. Esimerkiksi nuorten vanhemmat, opettajat tai valmentajat saattavat hyvinkin selata uutisiaan sanomalehdestä. Heillä on myös usein suuri päätösvalta nuorten päätöksiin. 

Esimerkiksi Supercell tavoitteli perinteisellä medialla opettajia, vanhempia ja opinto-ohjaajia lanseeratessaan Hive-koodikoulua.  

Yhteenveto 

Testaa rohkeasti ansaitun median ottamista osaksi markkinoinnin kampanjoita. Ansaitun median keinoilla voit herättää keskustelua yrityksesi kampanjoista laajemmin kuin pelkän mainonnan keinoin. Ansaitun median avulla voit myös tavoittaa aivan uusia, toimintasi kannalta tärkeitä kohderyhmiä. 

Usein ansaittu media vakiintuu osaksi kampanjoita yrityksen ja erehdyksen kautta. Kokeile rohkeasti, analysoi tuloksia ja optimoi viestintäprosessiasi. Jos kaipaat apua viestintäsi tehokkuuden mittaamiseen, voit lukea aiheesta lisää tästä blogipostauksesta. 

Iida-Emilia.lehtonen@cision.com'

About Iida-Emilia Lehtonen

Iida vastaa Cision Finlandin markkinoinnista ja viestinnästä. Hän on kiinnostunut etenkin strategisesta sisällöntuotannosta ja siitä, miten analytiikkaa voi hyödyntää viestinnän mittaamisessa ja kehittämisessä.