Vuodatat sydänveresi tiedotteeseen. Odotat kärsivällisestitoimittajan tarttuvan tarjoamaasi aiheeseen, mutta mitään ei kuulu. Tiedote on vain kadonnut bittiavaruuteen ilman vastauksia. Kuulostaako tutulta? 

Lisää vinkkejä toimittajien kanssa työskentelyyn löydät raportistamme. Lataa 2022 State of the Media tästä!  

Suomalaiset viestintäammattilaiset ovat tottuneita viestimään tiedotteiden avulla – ja myös journalistit arvostavat tiedotetta uutisten lähteenä. Jos jotakin tärkeää tapahtuu, kerrotaan se tiedotteen avulla medialle.

Cisionin jo 13. kertaa toteutetun 2022 State of the Media -tutkimuksen mukaan tiedotteet ovat arvostetuimpia viestintätapoja toimittajien ja viestintäammattilaisten välillä. Jopa 81 % kyselyyn vastanneista suomalaistoimittajista haluavat yritysten tarjoavan heille tietoa tiedotteilla.

Vuosittainen State of the Media -tutkimus keräsi vastauksia yli 176 suomalaiselta ja globaalisti yli 3 800 toimittajalta. Tutkimuksen mukaan moni toimittaja on tyytyväinen yhteistyöhön PR-ammattilaisten kanssa. Yhdessä asiassa viestintä- ja PR-ammattilaisilla olisi kuitenkin toimittajien mukaan parantamisen varaa, nimittäin mediapitchien tekemisessä ja niiden kohdentamisessa oikealle toimittajalle.

Poimimme tutkimuksesta viisi vinkkiä, joiden avulla viestintäammattilaiset voivat onnistua pitchaamisessa entistä paremmin!

 

1.      Puhu totta

Ylimyynti, markkinointimainen kieli ja suurentelu ovat toimittajien inhokkeja. Toimittajat kamppailevat jatkuvasti valeuutisointia ja misinformaatiota vastaan, joten tarjoa hänelle neutraali tietopaketti. Silloin journalistin työ on helpompaa ja vuorovaikutuksesta jää positiivinen kokemus. Yli puolet kyselyyn vastanneista suomalaistoimittajasta piti tärkeänä sitä, että kerrotut tiedot ovat sataprosenttisesti totta – ja tarkistettavissa.

 

2.      Tunne toimittaja ja toimittajan yleisö

Älä pommita toimittajia sokkona, vaan tee läksysi. Tarkista minkälaisia juttuja toimittaja on kirjoittanut ja missä mediassa. Varmista myös, minkälaista yleisöä hän puhuttelee ja toisaalta, minkälaista yleisöä kyseinen media puhuttelee.

Voit esimerkiksi käydä kurkkaamassa toimittajan julkisen Twitter- tai LinkedIn-tilin, jotta saat lisätietoja hänestä ja hänen mielenkiinnon kohteistaan. Tileiltä saatat hyvinkin löytää, mistä aiheista toimittaja on erityisen kiinnostunut juuri nyt. Älä siis tarjoa juoksutapahtuman tiedotetta taloustoimittajalle.

 

3.      Visuaalinen sisältö lisää mielenkiintoa

Suuri osa toimituksista pyörii pienin resurssein, eikä toimittajilla ei ole ylimääräistä aikaa    uutiseen sopivan kuvan etsimiseen. Tarjoa siis toimittajalle kuva sähköpostin mukana. Jopa 92 prosenttia kyselyyn vastanneista toimittajista lisäsi kuvan jutun mukaan, jos se oli toimitettu pitchin mukana.

Pidä myös huoli siitä, ettet tuki toimittajan sähköpostia liian isolla kuvalla taikka lähetä aivan liian pientä kuvaa toimittajalle. Voit estää kuva ongelmat esimerkiksi lisäämällä pitchiisi linkin kuvapankkiin tai pilvikansioon, josta löytyy useampi kokoversio.

 

4.      Älä tyrkytä sellaista, mitä toimittajat eivät halua

Tunnetko ihmisen, joka nauttii spämmistä? Harva tuntee. Viisi prosenttia tutkimukseemme vastanneista suomalaistoimittajista kertoi saavansa yli 150 pitch-yhteydenottoa viikossa. Se on valtava määrä! Älä siis täytä toimittajan sähköpostia epärelevanteilla viesteillä, vaan valitse tarkkaan, mistä aiheesta kannattaa olla yhteydessä ja keneen.

Koita välttää myös jatkuvaa muistutusten lähettämistä. Monet toimittajat arvostavat korkeintaan yhtä tai kahta muistutusta, mutta sen jälkeen viesti tuntuvat jo hiillostamiselta. Jos toimittaja ei muutaman muistutusviestin jälkeen tartu pitchiisi, niin ehkäpä on aika siirtyä eteenpäin.

 

5.      Rakenna suhdetta

Tämä on vinkeistä tärkein! Mediatyö perustuu suhteisiin ja vuorovaikutukseen. Älä vaaranna suhdettasi toimittajaan suotta: ole luotettava, jaa vain totuudenmukaisia tietoja äläkä peru haastatteluja viime hetkellä. Tarjoa lisätietoja ja auta toimittajaa onnistumaan työssään. Rakenna luottamussuhdetta vuorovaikutuksella sähköpostissa, fyysisesti ja sosiaalisen median kanavissa.