Sellu-, paperi- ja energiayhtiöitä palveleva Valmet on uudistanut sijoittajasuhdeviestintäänsä. Sijoittajien joukossa on erilaisia kohderyhmiä, joita pitäisi tavoittaa samanaikaisesti ja tarkasti säänneltyjen sijoittajaviestinnän lainalaisuuksien mukaisesti. Perinteisten pörssitiedotteiden, osavuosikatsausten ja tilinpäätösten lisäksi yritys tavoittaa sijoittajiaan juuri siellä, missä nämä viettävät aikaansa – esimerkiksi Instagramissa. 

“Noin 80 000 yksityissijoittajaa omistaa noin 15 prosenttia Valmetin osakkeista. 85 prosenttia omistajuudesta on noin 500 institutionaalisella sijoittajalla, kuten Varman tai Ilmarisen kaltaisilla ammattiomistajilla. Tähän joukkoon mahtuu keskenään todella erilaisia ihmisiä, joille meidän tulee viestiä tasa-arvoisesti", kertoo Valmetin sijoittajasuhteista vastaava johtaja Pekka Rouhiainen.

Pörssi- ja lehdistötiedotteiden lisäksi Valmetin sivuilta löytyy aktiivisesti päivittyvä blogi sekä kvartaaleittain ilmestyvä ajankohtaiset aiheet yhteen kokoava uutiskirje. Tietoa jaetaan aktiivisesti myös kasvokkain ja erilaiset tapahtumat sekä roadshow-kiertueet ovat olleet suosittuja. Toiset puolestaan pitävät webcast-verkkolähetyksistä – tai haluavat seurata sijoituksiinsa liittyvää tietoa sosiaalisessa mediassa.

“Suurimmat sijoittajamme haluavat kuulla tuoreimmat kuulumiset kasvokkain, mutta siinä rinnalla etenkin monet yksityissijoittajat odottavat tiedon olevan helposti saatavilla niissä kanavissa, joissa he muutenkin kuluttavat aikaa. Kaikki meiltä lähtevä tieto on kaikille saatavilla samanaikaisesti pörssitiedotteiden kautta, mutta tänä päivänä monikanavaisuus on oikeastaan jo kilpailuvaltti”, Rouhiainen kertoo.

 

Palkittu kokeilu toi yllättävän suosion – tältä näyttää sijoittajasuhteiden ylläpito Instagramissa

 

Vuonna 2020 Instagramiin syntyi Valmet sijoituskohteena –tili. Rouhiainen oli ehtinyt jo huomata, että alustan käyttäjiä kiinnosti rahapuhe. Etenkin yksityissijoittaminen alkoi kiinnostaa.

“Kun Suomessa tuli mahdolliseksi käydä kauppaa myös osakesäästötilillä, huomasimme, että yksityissijoittamisen suosio lähti kovaan nousuun. Sen myötä Instagramiin alkoi tulla somevaikuttajia, jotka puhuivat aktiivisesti rahasta. Mietimme silloin, että samoja ihmisiä voisi kiinnostaa seurata myös meitä, joten lähdimme kokeilemaan”, Rouhiainen kertoo.

Myös kansainvälinen sijoittajasuhdeammattilaisten julkaisu IR Magazine noteerasi onnistuneen strategian vuosittaisessa IR Awards –gaalassaan. Valmet voitti Euroopan Best Retail IR Strategy –kategoriassa kärkisijan. Retail-sanalla viitataan yksityissijoittajiin.

“Meillä on kattava palvelu myös yksityissijoittajille ja suomeksi toteutettu Instagram-tili on selvästi erottautumistekijä muihin toimijoihin verrattuna. Monilta löytyy yritystilit ja niin meiltäkin, mutta varsinaisia sijoittajasuhdetilejä emme löytäneet muilta”, Rouhiainen sanoo.

Rouhiaisen tiimi tuottaa sisältöä kanavan ja yleisön lainalaisuudet edellä. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi tulostiedotteiden pohjalta tehdyt Instagram-videot kuvataan puhelimen kameralla käsivaralta ja niitä editoidaan mahdollisimman vähän. Myös jargonia ja sijoittamiseen liittyviä monimutkaisia termejä vältetään mahdollisimman paljon. Sen sijaan sijoittajille kerrotaan tuoreimmat kuulumiset tai vastaillaan kysymyksiin Q&A –videoilla rennon asiantuntevasti.

“Tulokset ovat olleet todella hyviä. Saamme videoillemme useamman sata katselua joka kerta. Esimerkiksi piensijoittajatapahtuman kautta olisi paljon haastavampaa tavoittaa yhtä monta silmäparia. Niillekin on paikkansa ja osallistumme tapahtumiin eri kaupungeissa, mutta Instagram-tilin kehitys on meille osoitus siitä, että kohderyhmät huomioiva monikanavainen strategia on tämän päivän elinehto,” Rouhiainen muistuttaa.

Perinteisellä medialla vankka asema – Cision auttaa Valmetia tavoittamaan toimittajat

 

Perinteinen pörssitiedote on edelleen paras tapa jakaa tietoa kaikille kohderyhmille samanaikaisesti. Ansaitulla medialla ja ahkeralla tiedottamisella on iso rooli osana Valmetin sijoittajasuhteiden strategiaa.

“Viestimme paljon ja olemme aktiivisia todella monissa eri kanavissa, mutta varmistamme aina ettei yksikään sijoittajaryhmä saa jotakin tietoa ennen muita. Siksi tiedotejakelu on meille erityisen tärkeää. Cision auttaa meitä tavoittamaan kaikki yleisömme samanaikaisesti”, Rouhiainen kertoo.

Cisionin kautta pörssi- ja lehdistötiedotteet saa julkaistua automaattisesti myös omilla verkkosivuilla ja muissa regulaatioiden edellyttämissä kanavissa. Valmetilla on koettu mielekkääksi myös mahdollisuus vaikuttaa laajasti julkaisuiden visuaaliseen ilmeeseen, joka on etenkin osavuosikatsausten kohdalla tärkeää. Tärkeintä kuitenkin on, että palvelu toimii kuten lupaa.

“Meille on kriittistä saada tiedotteet matkaan tietyssä aikataulussa ja siksi onkin todella tärkeää, että asiakaspalvelu auttaa juuri silloin, kun sitä tarvitsee. Meidän on helppo luottaa siihen, että Cisionin avulla saamme työmme tehtyä ilman huolta. Toki tavoitteenamme on myös saada tiedotteemme läpi meille relevanteissa medioissa ja siinäkin jakelutyökalulla on iso rooli”, Rouhiainen summaa.   

 

Kaipaatko tukea sijoittajaviestintään? Lataa raporttimme ja vältät neljä yleisintä virhettä.