Vaikuttajamarkkinointi on viime vuosina kasvanut räjähdysmäisesti, eikä se näillä näkymin ole jäämässä pelkäksi ohimeneväksi trendiksi. Yhä useammat yritykset ovat ottaneet vaikuttajamarkkinoinnin tärkeäksi osaksi markkinointi- ja viestintästrategiaansa.

Etenkin nuorten milleniaalien ja Z-sukupolven huomiota tavoittelevat yritykset ovat ottaneet vaikuttajamarkkinoinnin nopeasti omakseen. Vaikuttajien merkitys kuitenkin kasvaa jatkuvasti ja niin suurten kuin pientenkin yritysten kannattaa tarkastella omia markkinointitavoitteitaan vaikuttajamarkkinoinnin näkökulmasta.

Tämän artikkelin tarkoituksena on antaa sinulle perustiedot vaikuttajamarkkinoinnissa ja kertoa, miten yrityksesi pääsee alkuun vaikuttajien kanssa työskentelyssä.

Miksi vaikuttajamarkkinointi?

Yrityksen sosiaalisten medioiden päivittäminen ja esimerkiksi yritysblogien ylläpito ovat jo peruskauraa lähes jokaiselle yritykselle. Monilla yrityksillä on erillinen some- tai sisältöstrategia sosiaalisen median johtamista varten ja yhä useampi yritys mieltää sosiaalisen median tärkeäksi osaksi markkinointia ja viestintää.

Vaikuttajamarkkinoinnissa sisältöstrategia levitetään omien somekanavien ulkopuolelle yhä suuremman yleisön tavoittelemiseksi. Tässä hyödynnetään vaikuttajia, eli influencereita, joilla on sosiaalisessa mediassa oma uskollinen seuraajakuntansa. Nämä vaikuttajat sitten toteuttavat yrityksen markkinointikampanjoita omissa kanavissaan ja tarjoavat näin näkyvyyttä asiakasyritykselle ja sen tuotteille tai pääviestille.

Vaikuttajien kautta tavoitellaan usein, joskaan ei aina, nuoria kuluttajia, joiden some-seuraaminen keskittyy lähinnä kiinnostavien yksilöiden seuraamiseen. Yritykset eivät siis välttämättä tavoita tätä yleisöä yritystiliensä kautta.

Kenelle vaikuttajamarkkinointi sopii?

On mahdotonta sanoa, että vaikuttajamarkkinointi sopisi tai ei sopisi tietylle yritykselle. Ennen vaikuttajamarkkinointiin ryhtymistä kannattaa kuitenkin kirkastaa omat tavoitteet. Pelkästään trendin vuoksi vaikuttajamarkkinointiin ei välttämättä kannata hypätä mukaan. Toiminnalla on aina oltava myös tavoite.

Kun mietit, sopiiko vaikuttajamarkkinointi yrityksenne markkinointistrategiaan, kysy itseltäsi ainakin seuraavat kysymykset.

  • Kenet haluamme vaikuttajamarkkinoinnilla tavoittaa?
  • Onko vaikuttajamarkkinointi paras tapa saavuttaa kyseinen kohderyhmä?
  • Mitä haluamme saavuttaa vaikuttajamarkkinoinnilla?

Etenkin tavoiteltavan kohderyhmän määrittely on tärkeää. Yli 50-vuotiaiden tavoittaminen vaikuttajamarkkinoinnin keinoin on haastavaa ja nuorten kohderyhmien tavoittaminen puolestaan on helppoa. Tällä hetkellä pinnalla ovat kuitenkin myös b2b-vaikuttajat sekä niin kutsutut mikrovaikuttajat, jotka vaikuttavat kapean nichen sisällä. Periaatteessa vaikuttajamarkkinoinnilla voi siis tavoittaa lähes kenet tahansa.

Vaikuttajan valinta – mitä kannattaa ottaa huomioon?

Kun valitset sopivaa yhteistyökumppania erilaisten somevaikuttajien joukosta, kannattaa seuraajien määrän sijaan keskittyä siihen, millaista vuorovaikutusta vaikuttajan ja seuraajien välillä on. Usein pienempi, mutta sitoutuneempi seuraajamäärä takaa vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen paremmin kuin suuri, mutta passiivinen yleisö.

Jos yrityksesi toimii pienellä toimialalla, on tärkeää löytää vaikuttaja, jonka yleisö koostuu juuri tämän kapean alan ihmisistä. Etenkin tällaisissa tilanteissa kannattaa kääntää katse mikrovaikuttajiin, joiden seuraajamäärä saattaa jäädä vain muutamiin tuhansiin, mutta jotka ovat silti oman kapean nichensä ykköstoimijoita.

Vaikuttaja mukaan kampanjan suunnitteluun

Sopivan somevaikuttajan löydyttyä kannattaa vaikuttaja ottaa mukaan kampanjan suunnittelutyöhön. Asiakasyrityksenä määritätte tietenkin itse kampanjan tavoitteet ja pääviestin tai mainostettavat tuotteet, mutta vaikuttajalla on usein arvokasta tietoa omasta yleisöstään ja sen kiinnostuksen kohteista. Vaikuttajalta kannattaa myös kysyä tämän aiemmin toteuttamista kampanjoista ja niiden toimivuudesta.

Ennen kampanjan toteuttamista kannattaa siis istua alas ja ideoida toteutusta yhdessä vaikuttajan kanssa. Tässä vaiheessa on hyvä myös määritellä yhteiset tavoitteet kampanjalle. Tavoitteita voi asettaa esimerkiksi viestin näkyvyydelle tai postausten luomille konversioille tai sitoutumiselle. Tavoitteiden olisi hyvä olla mahdollisimman tarkasti mitattavia, jotta kampanjan onnistumista voitaisiin jälkikäteen mahdollisimman hyvin arvioida.

Kokeile rohkeasti uusia asioita

Vaikuttajamarkkinointiin pätevät samat säännöt kuin markkinointiin yleensäkin, eli kannattaa rohkeasti kokeilla erilaisia asioita ja etsiä sitä toimivinta tapaa, jolla yrityksenne voisi vaikuttajamarkkinointia hyödyntää. Kaikki asiat eivät välttämättä toimi yhtä hyvin, mutta vähemmän onnistuneet kampanjat kannattaa kääntää arvokkaiksi opeiksi. Onnistumisten ja epäonnistumisten kautta yrityksenne löytää varmasti parhaat keinot hyödyntää somevaikuttajia ja vaikuttajamarkkinointia.

Me Cisionilla haluamme olla vahvasti mukana auttamassa yrityksiä tekemään myös entistä parempaa vaikuttajamarkkinointia. Teimme vuonna 2018 tietokannassa uuden aluevaltauksen ja lisäsimme valikoimaan myös kuuman kohderyhmän – suomalaiset tubettajat. Täydensimme mediatietokantaan toimituksellisen median kontaktien lisäksi myös Instagram-vaikuttajia, freelancereita ja bloggaajia. Vuoden 2019 alussa Cision myös osti yhdysvaltalaisen TrendKiten, jonka kautta pystymme tulevaisuudessa tarjoamaan asiakkaillemme entistä paremmat työkalut myös vaikuttajamarkkinoinnin mittaamiseen.

Viimeisimmät julkaisut

Cisionin blogit

  • Mediasuhteet ja PR

    Saa uusimmat päivitykset PR:n, viestinnän ja markkinoinnin parhaista käytännöistä.

  • Cisionin kuulumisia

    Cisionin kuulumisia. Lue uusimmat tuoteuutiset

  • Sijoittajaviestintä

    Ajatusjohtajuus ja viestintästrategia johtajilta johtajille

  • Luokittelematon

    Blogi medialle ja mediasta, jossa on trendejä, vinkkejä, työkaluja, mediasiirtoja ja paljon muuta.

About Iida-Emilia Lehtonen

Iida tuottaa sisältöä Cisionin blogiin ja uutiskirjeeseen. Hän on kiinnostunut etenkin strategisesta sisällöntuotannosta, viestinnän mittaamisesta sekä analytiikan hyödyntämisestä viestinnän suunnittelussa.