Vuoden 2021 State of the Media –tutkimus paljastaa muutoksen suomalaistoimittajien työoloissa. Viimeisen vuoden aikana henkilöstövaje ja resurssien puute ovat nousseet journalismin suurimmaksi haasteeksi. Koronapandemia on vähentänyt median saamia mainostuloja ja sitä kautta toimituksissa taloudelliset paineet ovat kasvaneet. Toimittajia on lomautettu, vaikka uutisoitavaa on aiempaa enemmän.
Toisaalta viime vuosi on tuonut mukanaan myös jotakin hyvää. 2010-luvulla trendinä ollut luottamuksen lasku mediaa kohtaan on taittunut ja kääntynyt vuoden 2020 tapahtumien johdosta jopa kasvuun. Näyttääkin siltä, että globaalit kriisit ja verkossa liikkuva epämääräinen, usein jopa valheellinen tieto on saanut yleisön kääntymään jälleen perinteisen median puoleen. Samaan aikaan toimitusten tärkeimmäksi valttikortiksi ovat nousseet faktat. Tämän vuoden kyselyyn vastanneiden suomalaistoimittajien vastauksissa totuus olikin noussut entistä suurempaan osaan. Suurin osa vastaajista kertoi, että heidän organisaatiolleen tärkeintä on välitetyn tiedon sataprosenttinen paikkansapitävyys.
Mitä tämä kaikki sitten tarkoittaa viestinnän ammattilaisten kannalta?
Toimittajien kiristynyt työrytmi tarkoittaa, että viestijöiden apua otetaan nyt toimituksissa ilolla vastaan. Ei tosin edelleenkään millä ehdoilla tahansa. Tarjoamalla toimittajille hyvin kohdennettua ja laadukasta sisältöä, parannat organisaationne mahdollisuutta saada näkyvyyttä. Lehdistötiedote pitää edelleen pintansa ja on toimittajien keskuudessa hyvin toivottu. Myös dataa ja trendejä sisältävät tutkimukset ja raportit ovat hyvä keino lähestyä toimittajia. Kiireinen toimittaja arvostaa hyvin taustoitettuja pitchauksia, joista kaikki tarpeellinen tieto löytyy kerralla.
Parannettavaa kuitenkin on edelleen. Kohdentaminen on edelleen viestijöiden suurin kompastuskivi. Kyselyyn vastanneet toimittajat kertovatkin, että heidän saamistaan yhteydenotoista alle neljännes on heille relevantteja. Räätälöidyillä medialistoilla ja hyvällä kohdentamisella onkin nykypäivänä helppo erottua edukseen toimittajien sähköposteissa.
Sen sijaan valheellinen informaatio ja mainosmaiset pitchaamiset ovat keinoja päästä nopeasti toimittajien älä vastaa –listalle. Myöskään epätavalliset ja tungettelevat lähestymiset eivät useinkaan johda viestijän kannalta toivottuun lopputulokseen.
Myös vuonna 2021 perustaidoilla pääsee pitkälle: varmista, että tiedotteesi sisältää jotakin uutisoimisen arvoista ja sopii valitsemaasi mediaan.
Viimeisimmät julkaisut
Cisionin blogit
-
Mediasuhteet ja PR
Saa uusimmat päivitykset PR:n, viestinnän ja markkinoinnin parhaista käytännöistä.
-
Cisionin kuulumisia
Cisionin kuulumisia. Lue uusimmat tuoteuutiset
-
Sijoittajaviestintä
Ajatusjohtajuus ja viestintästrategia johtajilta johtajille
-
Luokittelematon
Blogi medialle ja mediasta, jossa on trendejä, vinkkejä, työkaluja, mediasiirtoja ja paljon muuta.
About Sanna Kurkela
Sannalla on pitkä kokemus työskentelystä viestinnän ammattilaisten kanssa. Mediamaineen analysointi, viestinnän mittareiden ja tavoitteiden asettaminen ja oikeiden kanavien käyttäminen viestinnässä on hänen eritysosaamistaan.