Käytämme ostamiamme vaatteita keskimäärin seitsemän kertaa ennen kuin luovumme niistä. Ruotsalainen vaatteiden huoltolaitteita valmistava Steamery haluaa muuttaa tämän toimintatavan ja opastaa ihmisiä kohti kestävämpää tapaa kuluttaa sekä pitää huolta vaatteistaan. 

Vuonna 2014 perustetun yrityksen höyryttimiä on myyty yli 150 000 kappaletta muun muassa Britannian suurimmissa tavarataloketjuissa. Reipas kasvutahti ei ole syntynyt tyhjiössä, vaan sen tueksi tehdään systemaattista ja datavetoista viestintää.

“Me uskomme kaavojen rikkomiseen, mitä tulee vaatteiden kuluttamiseen. Emme opeta kuluttajia kestävimmille tavoille vain tuotteidemme kautta, vaan haluamme tarjoilla innostavaa ja hyödyllistä sisältöä yhteisömme kulutustapojen muutoksen tueksi”, kertoo Steameryn PR- ja markkinointipäällikkö Lisa Wirenfelt.

Steamerylla ei ole säännöllisiä tuotelanseerauksia, joten relevanttina pysyminen aiheuttaa enemmän paineita – ja vaatii luovuutta viestinnältä. Jatkuvien tuotekampanjoiden sijaan yritys pyrkii pysymään median sisältökalenterin tahdissa ja tarjoilemaan hyödyllisiä vinkkejä heidän lukijoilleen. Esimerkiksi kesävaatteiden huoltovinkit kiinnostavat monia loma-aikojen kynnyksellä.

Data tuloksellisen viestinnän tukena

Yrityksen visiona on olla maailman johtavia vaatetusalan yrityksiä. Steamery onkin halunnut rakentaa itselleen vaatteiden huoltamisen asiantuntijan aseman mediassa. Dataa ja erilaisia mittareita viestinnän tuloksista seurataan tarkkaan. Esimerkiksi brändistä kertovat jutut isoissa laatulehdissä koetaan erityiseksi voitoksi.

“Tietenkin seuraamme menestystämme myös suhteessa kilpailijoihin. Lisäksi meillä on jokaiselle markkinalle omat tavoitteet ja mittarit, jotka ohjaavat toimintaamme. Käymme tulokset ja kehityskohteet läpi kuukausittain, jotta osaamme optimoida viestinnän toimenpiteitä niin, että pääsemme kohti kuluvalle vuodelle asetettuja kokonaistavoitteita”, Wirenfelt summaa.

Cision auttaa Steamerya pysymään kartalla muotialan ilmiöistä ja puheenaiheista. On tärkeä tietää, mitä kilpailijat tekevät ja miten oma yritys suoriutuu PR-työssään. Etenkin, kun kohderyhmät ovat kansainvälisiä.

“Meidän on oltava tietoisia keskusteluista, jotka liittyvät meihin. Cision auttaa meitä saamaan tietoa jokaisesta markkinasta vaivatta päivittäisen uutiskirjeen kautta. On myös huojentavaa tietää, että mahdollisista negatiivisista maininnoista saamme välittömästi ilmoituksen. Näin voimme reagoida tilanteisiin nopeasti”, Wirenfelt toteaa.

Päivittäisten ilmoitusten lisäksi Steameryllä hyödynnetään kuukausittaisin ja kvartaaleittain koostettuja raportteja. Intuitiivisen analytiikkatyökalun avulla on mahdollista koostaa raportteja myös esimerkiksi suuren lanseerauskampanjan tulosten seurantaan.

“Kävimme läpi vaihtoehtoja löytääksemme meille sopivan ratkaisun. Cisionin NextGen -seurantatyökalulla oli hyvä kansainvälinen peittävyys ja kaipaamamme ominaisuudet. Paras vinkkini muille viestijöille on omaan uniikkiin PR-strategiaan panostaminen. Mieti, millaiset aiheet inspiroivat sinua, yritystäsi ja asiakkaitasi. On niin monta tapaa rakentaa oma ainutlaatuinen strategiansa”, Wirenfelt sanoo.

 

Next Gen Cision Communications Cloud - Nykyaikaisille viestinnän ammattilaisille