helmik. 10, 2022 / in Mediasuhteet ja PR / by Sanna Kurkela

Pyysimme Falcon.ion yhteisö- ja tapahtumajohtajaa Dino Kuckovicia kertomaan, mitä hän ja Falcon pitävät kuumimpina digimarkkinoinnin trendeinä vuonna 2022. 

Miltä vuosi 2021 näytti PR:n, viestinnän, sosiaalisen median ja/tai markkinoinnin (online/sisältö) suhteen?

Sosiaalinen media säilytti johtoasemansa vuonna 2021. Facebookin, Instagramin ja YouTuben kaltaisilla alustoilla on miljardeja käyttäjiä ja 86 prosenttia 16-24-vuotiaista käyttää sosiaalista mediaa. Sosiaalisen median vaikutus ei rajoitu vain yksityishenkilöiden kuluttamaan viihdesisältöön. Yritykset käyttävät sosiaalista mediaa yleisimpänä kanavana välittäessään sisältöä yleisölleen. Ne, jotka haluavat sijoittaa brändinsä näkymiseen myönteisessä valossa, on jatkossakin pidettävä silmällä potentiaalisten asiakkaiden tarpeita ja toiveita, erottautuakseen kilpailijoista. Tulevaisuudessa asiakkaat odottavat nopeaa vuorovaikutusta ja luovaa sisältöä. Käyttäjien kasvavien ja muuttuvien tarpeiden vuoksi, painopiste on tuotteiden ostamisen helppoudessa ja räätälöidyssä sisällössä. Käyttäjien mielipiteet ovat avainasemassa. Selvästikin kuluttajat määrittelevät PR:n, viestinnän ja sosiaalisen median trendit vuonna 2022. 

Mikä oli sinusta yllättävää vuonna 2021 – joko positiivisessa tai negatiivisessa mielessä?

Tulevaisuudessa meillä on useita keinoja olla vuorovaikutuksessa toistemme kanssa. Kaikille kävi nopeasti selväksi, että meidän on oltava joustavia ja toimittava nopeasti pysyäksemme tässä kehityksessä mukana. Positiivisin yllätys oli kuitenkin se, miten helposti pystyimme toteuttamaan uuden hybridityömaailman. Tämä koskee siis sekä työaikojen joustavuuden ja toimistojen suunnittelun muutoksen että tapahtumia, jotka tarjoavat digitaalisia ja fyysisiä osallistumismahdollisuuksia. Huomattavaa on myös se, että lisätyn todellisuuden (AR) suosio on kasvanut pandemian vuoksi. Sanotaan, että koimme viiden vuoden digitaalisen muutoksen kahdeksassa viikossa, kun pandemia alkoi. Vaikkakin monet saattoivat kokea tämän kasvaneena epävarmuutena, me markkinoijat ja viestinnän ammattilaiset olemme jo valmiita siirtymään seuraavaan innovaatioon ja sen tuomiin mahdollisuuksiin.

Millainen kehityssuunta hallitsee viestintää/markkinointia/sosiaalista mediaa vuonna 2022 ja sen jälkeen?

Kehityssuuntia on melko monta, mutta keskityn nyt viiteen niistä (käsikirjassamme on paljon muitakin, joihin kannattaa tutustua): Falcon 2022 Digital Marketing Trends 

Falconin 2022 Digimarkkinoinnin trendit

Trendi 1: Retrovallankumous

Nostalgia-aalto pyyhkäisee ylitsemme. Vanhat klassikot tekevät paluun televisiossa ja Abban albumista tulee listaykkönen. Epävarmoina ja stressaavina aikoina ihmiset kaipaavat selvästi menneen ajan rauhoittavaa tunnetta. 

Miten voit hyödyntää tätä suuntausta markkinoinnissasi? Falcon suosittelee etsimään teemoja, jotka herättävät kohderyhmässäsi positiivista nostalgiaa – se voi olla kampanja menneiltä ajoilta tai vuosipäivä, jota voit käyttää tuotteen erikoispainoksen yhteydessä. Onnistumisen kannalta on tärkeää seurata tarkasti, ketkä seuraavat sinua sosiaalisilla alustoillasi, sekä analysoida nostalgiatrendejä (avainsana: TV-ohjelmat menneisyydestä) ja sitä, miten voit hyödyntää niitä. 

 Suuntaus 2: Käyttäjien luoma sisältö

Käyttäjien luoma sisältö on edelleen tärkeää, koska Tiktok-sukupolvi suhtautuu erittäin kriittisesti mainossisältöihin. On siis entistäkin tärkeämpää vakuuttaa heidät uskottavalla sisällöllä, joka on peräisin käyttäjiltäsi/seuraajiltasi. Voit selvittää, kuinka aktiivinen yhteisösi on, asettamalla haasteita tai kilpailuja, joihin käyttäjät voivat osallistua omalla sisällöllään. Voit aloittaa heti isolla tai pienemmällä alustalla, jolla tunnet jo olevasi vakiintunut, mutta menestyksen avain on jatkuva vuorovaikutus käyttäjien kanssa, olipa kyse sitten kommentteihin vastaamisesta tai heidän tarinoidensa jakamisesta, kun he mainitsevat yrityksesi. Seuraajasi ovat aktiivisia vain, jos sinä olet aktiivinen.  

Trendi 3: Vaikuttajien tekemä myyntityö

Kaikilla sosiaalisilla alustoilla on nykyään integroituja kaupankäyntiominaisuuksia – eli alustalta on suora reitti verkkokauppoihin tai jopa kassalle asti. Pelkästään Yhdysvalloissa Emarketer arvioi, että sosiaalisten kanavien kaupankäyntien myynti ylittää 36 miljardia dollaria vuoteen 2021 mennessä – ja suuntaus on vahvasti nouseva. 

Vuoden 2022 suuri trendi on kuitenkin todennäköisesti sosiaalisen kaupankäynnin erikoistunut versio: vaikuttajien tekemä myyntityö. Vaikuttajat myyvät tuotteita suoraan omassa sosiaalisessa kanavassaan – ja ovat näin suppilon viimeinen osa ennen ostopäätöstä.

Trendi 4: Hiljaisemmat niche-ryhmät

Vaikuttajat ovat yleensä melko äänekkäitä, mutta sinun on syytä olla tietoinen myös hiljaisemmista äänistä vuonna 2022. Sosiaalisilla alustoilla on syntymässä monia melko hiljaisia niche-ryhmiä, jotka saattavat olla juuri oikea kohderyhmä sinulle. 

Esimerkiksi monissa yhdysvaltalaisissa kirjakaupoissa on usein tauluja, joissa lukee “Trending on #BookTok”. BookTok on siis hashtag Tiktokissa, jolla on yli 24 miljardia katselukertaa alustalla. Se varmistaa kerta toisensa jälkeen, että aiemmin tuntemattomista kirjoista tulee myyntimenestyksiä. 

Falcon odottaa tämän trendin voimistuvan vuonna 2022. Sinun ei välttämättä tarvitse rakentaa omaa niche-yhteisöäsi ollaksesi osa tätä trendiä – mutta se on kokeilemisen arvoista. Aluksi voit hypätä sopiviin hiljaisempiin ryhmiin. Monet subredditit (Redditin aihekategoriat) ja niche-ryhmät tarjoavat mainosmahdollisuuksia.

Trendi 5: Asiakaspalvelu sosiaalisessa mediassa

Yhteistä kaikille sosiaalisen median trendeille vuonna 2022 on vauhti ja nopeus. Jos toimit liian hitaasti, tilaisuudet menevät ohi. Tämä koskee myös suoraa viestintää asiakkaidesi kanssa. Pandemian jälkeen he odottavat välitöntä palautetta tukipyynnöistä, jopa sosiaalisessa mediassa. Forresterin tekemän analyysin mukaan palvelupyyntöjen määrä näillä alustoilla on kasvanut 40 prosenttia. Falconin tutkimus osoittaa myös, että vähittäiskaupan tuotemerkit pyytävät yhä useammin lähettämään suoran viestin vastauksena tukipyyntöihin Twitterissä. Toiset viittaavat linkin kautta lisäohjesivuihin. Tämä ei kuitenkaan ole aina paras ratkaisu.

Mihin haluat osallistua enemmän vuonna 2022?

Ehdottamasti ottamalla mukaan mikrovaikuttajat osana kampanjoita. Tämän tarkoituksena on pääasiassa rakentaa verkkoyhteisö. Meillä on tapana ajatella, että mikrovaikuttajat ovat ihmisiä, joilla on kunnollinen yleisö omalla kohdennetulla markkinasektorilla. Tarkoitan tällä henkilöä, joka on erittäin arvostettu toimialallasi ja jolla on blogi tai sosiaalisen median profiili, jolla on paljon kohdennettuja seuraajia. Mikrovaikuttaja ei anna sinulle suoraa pääsyä suureen yleisöön, mutta antaa sinulle silti pääsyn juuri sellaiseen yleisöön, jota tarvitsemme brändin tai kaupallisen yrityksen tehokkaampaan markkinointiin. Usein tällainen yhteistyö on kustannustehokasta, jos vain pystytte tuottamaan toisillenne lisäarvoa. 

Viimeisimmät julkaisut

Viimeisimmät julkaisut

Cisionin blogit

  • Mediasuhteet ja PR

    Saa uusimmat päivitykset PR:n, viestinnän ja markkinoinnin parhaista käytännöistä.

  • Cisionin kuulumisia

    Cisionin kuulumisia. Lue uusimmat tuoteuutiset

  • Sijoittajaviestintä

    Ajatusjohtajuus ja viestintästrategia johtajilta johtajille

  • Luokittelematon

    Blogi medialle ja mediasta, jossa on trendejä, vinkkejä, työkaluja, mediasiirtoja ja paljon muuta.

About Sanna Kurkela

Sannalla on pitkä kokemus työskentelystä viestinnän ammattilaisten kanssa. Mediamaineen analysointi, viestinnän mittareiden ja tavoitteiden asettaminen ja oikeiden kanavien käyttäminen viestinnässä on hänen eritysosaamistaan.