Viestintätyön vaikuttavuuden mittaaminen ja systemaattinen arviointi on ollut yksi viestinnän suurimmista haasteista jo pitkään. Kattava mediaseuranta antaa vankan perustan tälle arviointityölle ja mahdollistaa tietoon pohjautuvan päätöksenteon. Pyysimme Cisionin mediaseurannan Pohjoismaista tuotepäällikköä, Linda Grimståhlia kertomaan, mitä arvoa hyvä mediaseuranta tuo yrityksille.

Hei Linda, vastaat Cisionin mediaseurannasta Pohjoismaissa. Kertoisitko lyhyesti tästä palvelusta?

Tottakai! Mediaseurannan avulla pysyt kätevästi ajan tasalla siitä, mitä julkisuudessa puhutaan esimerkiksi yrityksestäsi, brändeistä, tuotteista tai yrityksesi edustajista. Voit samalla mitata viestintätoimenpiteiden tehokkuutta perinteisessä ja sosiaalisessa mediassa.

Palvelumme ovat monipuolisia, koska meiltä saat sekä tiedotejakelun että mediaseurannan. Voit siis seurata viestintänne onnistumista käytännössä. Valitse ensin kohderyhmäänne sopivat vastaanottajat maailmanlaajuisesta mediatietokannastamme, lähetä tiedote maailmalle ja seuraa mediaseurannan avulla, menikö tiedote läpi toivotulla tavalla. Mediaseurannan analyysiosio antaa myös nopean yleiskuvan saavutetusta julkisuudesta. Voit seurata julkisuuden kehittymistä aikajanalla ja peilata saavutetun julkisuuden määrää kilpailijoiden tuloksiin. Voit myös luoda helposti erilaisia uutiskirjeitä ja jakaa yksittäisiä artikkeleita sisäisesti tai tehdä helppolukuisia raportteja, jotka osoittavat viestintätyön vaikutukset saavutettuun julkisuuteen.

Haluan lisäksi mainita, että kauttamme saa myös pidemmälle vietyjä, konsultoivia ja kansainvälisiä analyysipalveluita (Cision Insight), joita varten kokeneet ja toimialan tuntevat analyytikot käyvät läpi kerätyn materiaalin, tekevät siitä yhteenvetoraportin ja antavat suosituksia tulevaisuuden toimenpiteisiin. Näitä palveluja arvostavat erityisesti johtotason henkilöt, joilla ei ole aikaa käydä kaikkea materiaalia läpi itse, mutta jotka haluavat tietää kaiken oleellisen nopeasti.

Lue lisää Cisionin mediaseurannasta.

Mihin yritys tarvitsee mediaseurantaa?

On tärkeää ja jännittävääkin seurata, mitä yrityksestäsi, brändistäsi tai tuotteistasi sanotaan maailmalla. Pystyt myös tarvittaessa vastaamaan nopeasti saatuun kritiikkiin, jos tilanne niin vaatii. Saat lisäksi helposti selville, millainen viestintä näyttää toimivan ja mitkä viestit menevät läpi mediassa. Miten muka voisit parantaa tekemääsi viestintää, jos et analysoi sen onnistumista?

Mitkä ovat suosikkiominaisuuksiasi Cisionin mediaseurantatyökalussa?

Työkalussa on useita hienoja mittareita, esimerkiksi Share of Voice, jonka avulla voit tarkastella saamaasi medianäkyvyyttä verrattuna valitsemiisi kilpailijoihin. Pidän myös erityisesti järjestelmän räätälöitävyydestä ja siitä, kuinka helppoa maailmanlaajuistakin mediaseurantaa on tarkastella erilaisten suodattimien avulla. Pystyn esimerkiksi vain kolmella klikkauksella tarkastelemaan kaikkia niitä myönteisiä artikkeleita, jotka omaan alaani erikoistunut japanilaismedia on julkaissut brändistäni.

Näiden toimintojen lisäksi korostaisin myös Cisionin asiantuntijoiden roolia, sillä juuri he auttavat kaikkia asiakkaitamme pystyttämään toimivan mediaseurannan. Asiantuntijoillamme on pitkä kokemus ja laaja tietotaito, jonka avulla he opastavat kaikki asiakkaamme alkuun ammattitaidolla. Heistä voi olla ylpeä!

Onko työkaluun kehitteillä jotain uusia ominaisuuksia, joita voisit jo paljastaa näin etukäteen?

Kyllä vain! Kehitämme mediaseurantaa nyt toden teolla ja meillä onkin useita kiinnostavia ja kysyttyjä projekteja meneillään. Olemme esimerkiksi laajentamassa median arkistointipalvelua niin, että asiakkaamme voivat hakea artikkeleita menneisyydestä aiempaa kätevämmin. Myös alert-palvelumme kehittyy räätälöidymmäksi ja myös APIn, kehitystyö on meneillään, minkä ansiosta asiakkaamme voivat tulevaisuudessa linkittää mediaseurantapalveluita muihin sisäisiin raportointijärjestelmiinsä entistä helpommin.

Mikä on paras vinkkisi heille, jotka haluavat aloittaa mediaseurannan?

Aloita yksinkertaisesti ja kehitä palvelua hiljalleen tarpeittesi mukaan. Ensimmäinen askel on oman yrityksen nimen seuraaminen. Siitä on helppo lähteä rakentamaan seurantaa pidemmälle. Oletteko ehkä lanseeraamassa uutta tuotetta ja haluat seurata, miten lanseerauskampanja onnistuu? Tai haluat seurata kilpailijoitasi: miten heidän viestintänsä toimii ja mikä vaikutus sillä on julkisuudelle? Ehkäpä haluat seurata koko toimialaa ja sitä, mitkä ovat tällä hetkellä kuumimmat keskustelunaiheet? Mahdollisuuksia on lähes rajattomasti ja jos sinulla on aikaa tulkita tuhansista artikkeleista koostuvia moniulotteisia analyysituloksia, voimme rakentaa sinulle haut tarpeidesi mukaan.

About Sanna Kurkela

Sannalla on pitkä kokemus työskentelystä viestinnän ammattilaisten kanssa. Mediamaineen analysointi, viestinnän mittareiden ja tavoitteiden asettaminen ja oikeiden kanavien käyttäminen viestinnässä on hänen eritysosaamistaan.