Lehdistö- ja pörssitiedotteet pitävät yhä pintansa, mutta maailmalla yhä useammat yritykset hakevat näkyvyyttä Wire-jakeluilla, jotka ovat suora väylä maailman johtavien uutissivustojen verkkosivuille. Hyödyntämällä Wire-jakelua et ole ainoastaan yksittäisten toimittajien tai toimitusten varassa, mitä tulee näkyvyyden saavuttamiseen.

Mikä on Wire-jakelu?

Yksinkertaisuudessaan Wire-jakelulla tarkoitetaan lehdistötiedotetta, joka julkaistaan suoraan haluttujen kanavien verkkosivuilla organisaation omien kohdennusten mukaisesti. Tällaisia verkkosivustoja ovat esimerkiksi maailman suurimpien uutistoimistojen sivut, tietyt toimialakohtaiset julkaisut sekä esimerkiksi suomalaisille tutut Kauppalehti ja Taloussanomat.

Kun lähetät tiedotteen tällaisen jakelun kautta, tiedote julkaistaan suoraan näiden sivustojen uutisvirtaan, jonka kautta se tavoittaa kohdeyleisön. Et siis joudu odottamaan, tarttuuko joku toimittaja organisaationne tiedotteeseen.

Millaisia kohdennusmahdollisuuksia Wireistä löytyy?

Kun lähetät tiedotteen Wiren kautta, voit kohdentaa sen esimerkiksi maantieteellisesti tai toimialakohtaisesti. Esimerkiksi Wire US -jakelukanavan avulla tiedotteesi jaetaan sellaisille sivustoille kuin Yahoo! Finance, Newsweek ja CNBC. Tiedotteen voit kohdentaa myös esimerkiksi seuraaville toimialoille: IT/teknologia, bioteknologia, terveydenhuolto, autoilu.

Wire-jakelun kautta voit kohdentaa tiedotteesi myös Suomeen tai Pohjoismaihin. Tällöin tiedotteesi julkaistaan esimerkiksi Kauppalehdessä ja Taloussanomissa sekä pohjoismaisissa medioissa, kuten Dagens Industrissa.

Milloin kannattaa suosia Wire-jakelua ja milloin perinteistä lehdistötiedotetta?

Organisaation viestintästrategiaan kannattaa sisällyttää sekä suoria tiedotteita toimittajille ja vaikuttajille että Wire-jakeluita. Etenkin geneerisempien uutisten jakelussa Wire-toimii usein hyvin, sillä se tarjoaa tiedotteelle näkyvyyttä myös silloin, kun aihe ei mahdu yksittäisten toimittajien työpöydälle. Toisaalta toimittajille kannattaa kuitenkin yhä tarjota säännöllisesti juttuideoita ja materiaalia, sillä heidän kauttaan on mahdollista tavoittaa myös esimerkiksi paikallisia tai niche-kohderyhmiä. Myös syvällisemmät ja laajemmat juttukokonaisuudet kannattaa lähettää suoraan toimittajille.

Wire-jakelut toimivat erityisen hyvin silloin, kun haluat saavuttaa näkyvyyttä kansainvälisesti, eikä organisaationne ole vielä ehtinyt luoda suhteita tai verkostoja paikalliseen mediaan. Jakamalla uutisesi Wire-kanavien kautta, saat uutisellesi näkyvyyttä heti. Lisäksi toimittajat seuraavat usein aktiivisesti esimerkiksi uutistoimistojen tarjontaa, joten tiedotteesi saattaa poikia uusia yhteydenottoja medioilta myös Wiren kautta.

 Miten pörssiyhtiö voisi hyödyntää Wire-jakelukanavia omassa tiedottamisessaan?

Sijoittajaviestintä on tänä päivänä muutakin kuin reguloitujen tiedotteiden lähettämistä pakollisiin kanaviin. Sijoittajat ja muut sidosryhmät haluavat kuulla yrityksen sijoittajatarinasta ja toiminnasta säännöllisesti eri kanavien kautta. Tähän tarkoitukseen Cision tarjoaa etenkin pörssiyhtiöille suunnattua Investor Network -lisänäkyvyyskanavaa osaksi Wire-jakelua.

Investor Networkin avulla voit tavoitella näkyvyyttä esimerkiksi institutionaalisten sijoittajien tai myyntipuolen analyytikkojen parissa. Kanavan avulla jaat tiedotteesi juuri niihin julkaisuihin, medioihin ja talousaiheisiin sivustoihin, joihin institutionaaliset sijoittajat luottavat.

 
Yhteenveto

Kun suunnittelet yrityksesi viestintästrategiaa ja etenkin, kun haluat organisaatiollenne kansainvälistä näkyvyyttä, kannattaa Wire-jakelut ottaa osaksi suunnitelmaa. Erityisesti geneerisemmät ja organisaatiotanne koskevat selkeät uutiset kannattaa ehdottomasti jaella näiden kanavien kautta, jotta näkyvyys olisi taattu. Jakamalla uutisesi Wire-kanavien kautta, voit myös keskittyä pitchaamaan toimittajille kohdennetumpia ja syvällisempiä juttuaiheita.

Jos haluat kuulla lisää Wire-jakeluistamme, ole yhteydessä asiantuntijoihimme.

Iida-Emilia.lehtonen@cision.com'

About Iida-Emilia Lehtonen

Iida tuottaa sisältöä Cisionin blogiin ja uutiskirjeeseen. Hän on kiinnostunut etenkin strategisesta sisällöntuotannosta, viestinnän mittaamisesta sekä analytiikan hyödyntämisestä viestinnän suunnittelussa.