Verkkosivut ovat tärkeä osa pörssiyhtiön viestintää ja ne ovatkin yleensä ensisijainen tietolähde yrityksen sidosryhmille. Cisionin IR-seminaarissa marraskuun lopussa keskityimme puhumaan pörssiyhtiön verkkosivuista ja siitä, millaista sisältöä niiltä tulisi löytyä.  

Miltton Marketsin johtaja Visa Manninen oli paikalla kertomassa, millaista sisältöä sijoittaja kaipaa pörssiyhtiön verkkosivuilta ja Comprendin Head of Research Helena Wennergren Comprendilta paljasti Webranking 2019 –tutkimuksen tulokset ja jakoi samalla vinkkejä verkkosivuviestinnän kehittämiseen.  

Millainen sisältö toimii pörssiyhtiön verkkosivuilla? 

Visa Mannisen mukaan etenkin pienten yritysten kannattaa hyödyntää omaa verkkosivuaan oman visionsa ja omien lukujensa esittämiseen. Yrityksen omat verkkosivut ovat ensisijainen tietolähde silloin, kun ulkopuolisia analyyseja tai mediassa julkaistua tietoa yrityksen toiminnasta ei juuri ole tarjolla. Myös suurten yritysten tulisi kuitenkin pitää huolta verkkosivuistaan, sillä lähes jokainen sijoittaja hakee tietoa yrityksen kotisivuilta ennen sijoituspäätöstä. 

Pörssiyhtiön kannattaa varata sivuilleen erillinen osio sijoittajaviestintää varten. Tähän osioon kootaan kaikki sijoittajan kannalta oleellinen tieto, muun muassa 

  • Pitkän ja lyhyen aikavälin tavoitteet 
  • Osaketietoa 
  • Suurimmat omistajat 
  • Yrityksen visio 
  • Tietoa osingonmaksusta 
  • Yrityksen kilpailuetu 
  • Tulosjulkistukset ja niiden aikataulut 
  • Sijoittajien kannalta tärkeät vastuullisuustavoitteet 

Tärkeää on ennen kaikkea se, että sivustolla esitettävä tieto on ajantasaista ja rehellistä. Huonojakaan lukuja ei kannata peitellä tai kaunistella, sillä kuten Manninen muistutti, sijoittajat ovat valmiita sijoittamaan myös “ongelmayhtiöihin”, jos tulevaisuudennäkymät ovat valoisat ja tuotto-odotukset hyvät. 

Pääset lataamaan Visa Mannisen esityksen kokonaisuudessaan PDF-muodossa tästä linkistä. 

Onko suomalaisten yhtiöiden verkkosivuissa parannettavaa? 

Verkkosivuja palveluna tarjoava Comprend toteuttaa vuosittain Webranking-tutkimuksen, jossa arvioidaan yritysten verkkosivujen laatua. Suomesta mukana on 50 yritystä. Tutkimus toteutettiin ensimmäisen kerran vuonna 1997. Tarkempaa tietoa tutkimuksesta ja sen arviointikriteereistä löydät täältä. 

Mitä vuoden 2019 tulokset sitten paljastavat suomalaisyritysten verkkosivuista? Ainakin sen, että suomalaiset sivustot ovat Euroopan mittakaavassa huippuluokkaa. Esimerkiksi suomalaiset listayhtiöt hoitavat sijoittajaviestinnän verkkosivuillaan huomattavasti muita paremmin. Helena Wennergren Comprendilta nostaa esiin sijoittajasivujen kolme tärkeintä elementtiä: 

  1. Taloudelliset tavoitteet ja saavutukset 
  2. Yrityksen strategia 
  3. Tulevaisuudennäkymät 

Suomalaisten pörssiyhtiöiden verkkosivuilta nämä elementit löytyvät kiitettävästi. Sijoittajasivuilla petrattavaa on lähinnä tiedon ajantasaisuudessa – usein sivustolla vierailevalle henkilölle jää epäselväksi, milloin tiedot on edellisen kerran päivitetty. Toisinaan listautumisen aikaan käytetty materiaali jää sivustolle vuosiksi. 

Kehittymismahdollisuuksia löytyy myös sijoittajaviestinnän ulkopuolelta. Eniten petrattavaa löytyy vastuullisuusviestinnässä, yrityksen oman tarinan kertomisessa ja työnhakijoille suunnatussa viestinnässä. 

Wennergren muistuttaa, että eri sidosryhmiä kiinnostavat usein samat asiat ja siksi esimerkiksi yrityksen tarinasta kannattaa viestiä sekä sijoittaja- että urasivuilla. Samoin vastuullisuusasiat kiinnostavat yhä useammin myös sijoittajaa, eivät siis ainoastaan kuluttajaa.  

Pääset lataamaan Comprendin esityksen PDF-muodossa täältä.  

Iida-Emilia.lehtonen@cision.com'

About Iida-Emilia Lehtonen

Iida vastaa Cision Finlandin markkinoinnista ja viestinnästä. Hän on kiinnostunut etenkin strategisesta sisällöntuotannosta ja siitä, miten analytiikkaa voi hyödyntää viestinnän mittaamisessa ja kehittämisessä.