Verkko mahdollistaa lähes reaaliaikaisen mediaseurannan. Ennen kuin ryhdyt tekemään mediaseurantaa, kannattaa käydä läpi seuraavat kysymykset.

1. Mitä mediaseurannassa halutaan seurata?

Jätä nice-to-know-tarpeet sivuun päivittäisestä verkkoseurannasta. Mitä tarkemmin määritelty tiedontarve on, sitä parempi tulos mediaseurannasta saadaan. Jos haluat tietää kaikesta kaiken, voi tuloksia tulla hallitsemattoman paljon. Silloin on syytä varata työaikaa materiaalin läpikäymiseen. Sama pätee kaikkeen mediaseurantaan.

2. Mikä on mediaseurannan tavoite?

Halutaanko yrityksessäsi saavuttaa ajansäästöä? Tutustua vähitellen verkkouutisiin ja – keskusteluun? Tavoitteiden määrittely on oleellinen tekijä mediaseurannan prosessin, keinojen ja käytännön vaiheiden kannalta, joten siihen kannattaa panostaa.

3. Miten mediaseurannan tulokset jaellaan yrityksessä?

Tulosten oikeanlainen raportointi voi parhaimmillaan vaikuttaa siihen, miten viestinnän merkitys yrityksessä ymmärretään. Yritysjohto haluaa kenties vain tärkeimmät uutiset tiivistetyssä muodossa, viestinnän ihmiset taas usein haluavat nähdä kokonaiskuvan. Selvitä, millainen ajoitus ja tulosten raportointi palvelee parhaiten eri vastaanottajia.

4. Miten mediaseuranta toteutetaan?

Tarkoin määritelty haku ja hyvin rajatut asiayhteydet voivat tuoda helposti ja äärimmäisen kustannustehokkaasti juuri sen tiedon, mitä tarvitaan. Cision auttaa mielellään yrityksesi mediaseurannan määrittelyssä ja toteutuksessa. Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, jos kaipaat lisätietoja.

5. Milloin pitää reagoida?

Jokainen yritys päättää itse, milloin ja miten julkisuuteen reagoidaan. Muista, että verkossa voi tulla yllätyksiä, joten suunnittele valmiiksi mihin reagoidaan. Esimerkiksi kriisiviestintäsuunnitelmaan kannattaa sisällyttää kohta, jossa reagoinnin arvoiset uutiset määritellään. Lähtökohdaksi suunnitteluun voi ottaa vaikkapa vertailun, että yrityksesi esiintyy suurella verkkouutissivustolla tai nimettömässä keskustelupalstaketjussa.

Jos kaipaat lisää apua mediaseurannan aloittamiseen, tutustu myös muihin aiheeseen liittyviin resursseihimme. Olemme esimerkiksi julkaisseet blogipostauksen mediaseurannan tarpeellisuudesta ja ilmaiseksi ladattavan oppaan mediaseurannan aloittamisesta.

Ajankohtaista sisältöä

Tutkimuksemme mukaan suomalaistoimittajat saavat sähköposteihinsa jopa satoja lehdistötiedotteita viikottain. Tiedotetulvasta voikin olla hankala erottua. Uuden työkalumme avulla voit nyt testata, ovatko oman […]

16/10/2019

Cisionin vuosittainen toimittaja- ja viestijätutkimus paljasti, että myös suomalaistoimittajat ovat huolissaan sananvapauden tilanteesta ja moni kokeekin lehdistönvapauden kaventuneen viimeisen vuoden […]

10/10/2019