Verkko mahdollistaa lähes reaaliaikaisen mediaseurannan. Ennen kuin ryhdyt tekemään tee-se-itse-verkkoseurantaa, sinun kannattaa käydä läpi seuraavat kysymykset.

1. Mitä tarkalleen halutaan tietää?

Jätä nice-to-know-tarpeet sivuun päivittäisestä verkkoseurannasta. Mitä tarkemmin määritelty tiedontarve on, sitä parempi tulos tee-se-itse-seurannasta saadaan. Jos haluat tietää kaikesta kaiken, voi verkosta tulla tuloksia hallitsemattoman paljon. Silloin on syytä varata työaikaa materiaalin läpikäymiseen. Sama pätee kaikkeen mediaseurantaan.

2. Mitä seurannalla halutaan saavuttaa?

Halutaanko yrityksessäsi saavuttaa ajansäästöä? Tutustua vähitellen verkkouutisiin ja – keskusteluun? Korvata muu mediaseuranta? Tavoitteiden määrittely on oleellinen tekijä mediaseurannan prosessin, keinojen ja käytännön vaiheiden kannalta, joten siihen kannattaa panostaa.

3. Miten seurannan tulokset jaellaan yrityksessä?

Tulosten oikeanlainen raportointi voi parhaimmillaan vaikuttaa siihen, miten viestinnän merkitys yrityksessä ymmärretään. Yritysjohto haluaa kenties vain tärkeimmät uutiset tiivistetyssä muodossa, viestinnän ihmiset taas usein haluavat nähdä kokonaiskuvan. Selvitä, millainen ajoitus ja tulosten raportointi palvelee parhaiten eri vastaanottajia.

4. Miten seuranta toteutetaan?

Tee-se-itse-työkalu on yksi tapa seurata verkkoa. Siinä oma aktiivisuus on tärkeää, sillä jonkun on kuitenkin luettava uutiset. Muistathan, että kone ei ajattele, vaan tekee täsmälleen sen mitä ihminen käskee. Tarkoin määritelty haku ja hyvin rajatut asiayhteydet voivat tuoda helposti ja äärimmäisen kustannustehokkaasti juuri sen tiedon, mitä tarvitaan. Jos tiedontarve on monimutkainen, voi Cision palvella tulosten raportoinnissa ja luokittelussa.

5. Milloin pitää reagoida?

Jokainen yritys päättää itse, milloin ja miten verkkojulkisuuteen reagoidaan. Muista, että verkossa voi tulla yllätyksiä, joten suunnittele valmiiksi mihin reagoidaan. Lähtökohdaksi suunnitteluun voi ottaa vaikkapa vertailun, että yrityksesi esiintyy suurella verkkouutissivustolla tai nimettömässä keskustelupalstaketjussa.

Ota yhteyttä ja pyydä esittely
Communicate Like Never Before.
Request A Demo