Kriisitilanteen tullen reaktiot leviävät erityisen nopeasti Twitterissä, jossa yksikin huonosti laadittu tai ajoitettu tweetti saattaa kerätä hetkessä valtavan huomion. Kriisiviestinnän valmistelussa kannattaakin huomioida tarkoin myös yrityksen käyttämät some-kanavat ja luoda kullekin kanavalle oma räätälöity strategia. Ohessa Cisionin vinkit kriisitilanteen hoitoon Twitterissä!

1. Ole inhimillinen ja henkilökohtainen

Kriisitilanteessa tuntuu erityisen turhauttavalta saada yhteydenottoon automatisoidulta kuulostava vastaus. Ole siis aktiivinen ja suhtaudu seuraajiisi kuin olisit heidän kanssaan henkilökohtaisessa keskusteluyhteydessä. Mikäli sanottavasi ei mahdu 140 merkkiin, liitä mukaan henkilökohtainen sähköpostiosoitteesi jatkokeskusteluja varten.

2. Luo tapahtuneelle oma hashtag

Luo heti kriisin puhjettua oma hashtag tapahtuneeseen liittyvää keskustelua varten. Muista pitää hashtagisi lyhyenä ja selkeänä, jotta se ei vie liikaa merkkejä! Hashtagin avulla sinun on helpompi seurata – ja mahdollisuuksien mukaan myös hallita – verkossa aiheen ympärillä käytävää keskustelua.

3. Ole mahdollisimman läpinäkyvä

Ole rehellinen ja jaa uutta tietoa tapahtuneesta mahdollisimman reaaliajassa – etenkin nopeatempoisessä Twitterissä. Vastuun ottaminen ja anteeksi pyytäminen luovat vakuuttavuutta, kun taas läpinäkyvyyden puute johtaa usein vaikeuksiin pitkällä tähtäimellä.

4. Tunnista tärkeimmät mielipidevaikuttajat

Kriisiä ennakoitaessa on hyvä kartoittaa keskeiset mielipidevaikuttajat ja näiden tapa käsitellä yritykseesi liittyviä aiheita Twitterissä. Näin olet valmis vastaamaan nopeasti, mikäli keskustelún sävy muuttuu. Samalla tavoin kannattaa jo etukäteen tunnistaa oman toimialasi avaintoimittajat – etenkin sellaiset, jotka etsivät aktiivisesti jutunaiheita Twitteristä – ja viestiä näille nopeaan tahtiin yrityksesi suunnitelmista kriisitilanteen ratkaisemiseksi.

Ota yhteyttä ja pyydä esittely
Communicate Like Never Before.
Request A Demo