Hakuammunnan periaatteisiin toimittajakontaktoinnissaan luottavat markkinointiviestijät syyllistyvät kenties tietämättään samaan virheeseen kuin Jurassic Park -elokuvan fiktiiviset tiedemiehet: aina ei suinkaan kannata keskittyä vain siihen, onko jokin mahdollista, vaan enemmänkin siihen, onko se aiheellista. Sama totuus pätee varsin konkreettisesti myös toimittajakontaktoinnissa.

Your scientists were so preoccupied with wheter or not they could that didn’t stop to think if they should. – Dr. Ian Malcom in Jurassic Park

Nykyisin käytettävissä olevat työkalut mahdollistavat todellisen massapitchauksen, kun napin painalluksella saman viestin voi toimittaa useille sadoille, ja pahimmillaan jopa tuhansille toimittajille. Kannattaa kuitenkin vastustaa kiusausta ja pitää mielessä, että täysin personoimattomat ja toimittajaa kiinnostavien aihealueiden ohi menevät viestit tuskin edistävät yrityksesi kannalta hyödyllistä näkyvyyttä. Cision kokosi yhteen muutaman keskeisen vinkin ja virheen, jotka toimittajakontaktoinnin yhteydessä kannattaa pitää mielessä:

Toimittajakontaktoinnin vinkit – tee näin

1. Vähemmän on useimmiten enemmän

Toimittajasuhteiden rakentamisessa ja jutunaiheiden tarjoamisessa vanha totuus todellakin pitää paikkansa – vähemmän on kuin onkin useimmiten enemmän! Huolellisesti kohdennettu ja tarkoin rajatulle yleisölle rajattu toimittajakontaktointi on paras tapa saavuttaa yrityksellesi hyödyllistä medianäkyvyyttä.

2. Etene rauhallisesti ja suunnitelmallisesti

Vaikka yhteydenpito nykyisellä digiaikakaudella tapahtuukin reaaliajassa, vie syvällisempien toimittajasuhteiden rakentaminen aina oman aikansa. Suunnitelmallisuus on valttia, joten laadi toimintasi pohjaksi kuukausi-, kvartaali- ja vuositason suunnitelma, joka kattaa mm. toimittajakontaktoinnin, PR-kampanjoiden sekä sisällöntuotannon kaltaiset keskeiset aktiviteetit. Suunnitelman mukaan etenemällä lähestyt sinulle keskeisiä toimittajia aina heitä kiinnostavan sisällön puitteissa, mikä puolestaan palvelee tuloksellisten toimittajasuhteiden rakentumista pidemmällä tähtäimellä.

3. Rakenna vuorovaikutusta toimittajien kanssa eri välineitä hyödyntämällä

Kuten digitaalisen markkinoinnin edelläkävijä Brian Solis on osuvasti todennut ”PR is about People and Relationships”. Nykyiset digitaaliset viestinnän työkalut antavat monipuoliset mahdollisuudet rakentaa dialogia sinulle ja yrityksellesi keskeisten toimittajien kanssa.

Rakentamalla pitkäjänteisesti suhdetta toimittajien, bloggaajien ja yrityksellesi tärkeiden sosiaalisen median mielipidevaikuttajien kanssa kasvatat brändillesi hyödyllisen medianäkyvyyden todennäköisyyttä pitkällä tähtäimellä.

Toimittajakontaktoinnin virheet – vältä näitä

1. Hukutat toimittajan sähköpostiviesteihin, jos et heti saa vastausta

Anna toimittajalle aikaa tutustua viestiisi ainakin muutaman päivän ajan ennen followupia ja lähesty silloinkin maltillisesti. Toimittaja saattaa hyvinkin olla kiinnostunut tarjoamastasi tarinasta, mutta ei esimerkiksi tulevan dead linen tai täyden toimituskalenterin vuoksi pysty tarttumaan siihen heti.

2. Käytät aina samanlaista lähestymistapaa

Jos toimittajille tarjoamasi jutunaiheet tulevat torjutuiksi kerta toisensa jälkeen, kannattaa hylätä vanhat kaavat ja kokeilla rohkeasti uudenlaisia ideoita. Mitäpä jos muuttaisit tarinasi näkökulmaa tai tavoittelisit kokonaan uutta kohderyhmää? Vaikka toimittajakontaktointisi olisi jo nykyisellään tuloksellista, saatat menestyä vieläkin paremmin, kun räätälöit tarjoamaasi uutista esimerkiksi median, kampanjan tai yleisön mukaan. Kannattaa säännöllisesti haastaa omia ajatusmalleja ja vakiintuneita käytäntöjä!

3. Lisäät sähköposteihisi liitetiedostoja

Viime aikoina uutiset ovat kertoneet hyvinkin korkeisiin ja turvallisina pidettyihin tahoihin kohdistuneista hakkerointitapauksista, joten ei liene yllätys, että myös monet toimitukset ovat kyberhyökkäysten pelossa kiristäneet tietoturvaansa. Varmistaaksesi viestisi perillemenon jätä suosiolla liitteet pois sähköpostistasi ja tarjoa lisätietoja sekä kuvamateriaalia linkittämällä esimerkiksi yrityksesi kotisivuille tai uutishuoneeseen.

Ota yhteyttä ja pyydä esittely
Communicate Like Never Before.
Request A Demo