Tänä päivänä toimittajat etsivät jutunaiheita enenevässä määrin sosiaalisen median kanavista. Vaikka monet toimittajat edelleen arvostavatkin henkilökohtaista kontaktointia ja esimerkiksi sähköpostin välityksellä tarjottuja jutunaiheita, voi sosiaalista mediaa käyttää mainiosti myös toimittajasuhteiden pohjustukseen.

Ohessa kolme hyväksi havaittua tapaa rakentaa toimittajasuhteita sosiaalista mediaa hyödyntämällä:

1. Tutustu tarkasti toimittajan töihin

Usein paras sosiaalisen median strategia on keskittyä kuuntelemiseen. Seuraa aktiivisesti toimittajia ja sosiaalisen median mielipidevaikuttajia ja tutustu heidän jakamiinsa uutisiin. Kiinnitä huomiota myös siihen, minkälaisia artikkeleita toimittajat jakavat omasta tuotannostaan sosiaalisen median kanaviin ja millaisiin keskusteluihin he osallistuvat.

On myös hyvä idea tutustua toimittajien julkaisuaikatauluun sekä viimeaikaiseen tuotantoon. Taustatyöhön panostaminen kannattaa, sillä kun perehdyt toimittajan käymiin keskusteluihin, voit kehittää omalle uutisaiheellesi vetoavan näkökulman ja lähestyä toimittajaa huolellisesti kohdennetulla yhteydenotolla – juuri oikeaan aikaan.

2. Keskity vain olennaisiin kanaviin

Kaikki sosiaalisen median kanavat eivät palvele yhtä hyvin kaikkien yritysten tai toimialojen tarpeita. Parempaa resurssien optimointia on selvittää omaan kohdeyleisöön lukeutuvien toimittajien suosimat sekä yrityksen tavoitteita tukevat kanavat ja keskittyä jakamaan niihin laadukasta sisältöä. Tehokkaalla kohdennuksella löydät omat niche-yhteisösi, joissa tarinasi saa parhaan mahdollisen vastakaiun.

3. Ole avuksi, vaikkei kyseessä olisikaan omaan yritykseesi liittyvä uutinen

Jos tiedät kiinnostavan uutisen tai tarinan, ehdota sitä aihealueesta toimittajalle, vaikkei se liittyisikään millään tavoin yritykseesi tai toimialaasi. Ohjaamalla toimittajan mielenkiintoisen uutisen tai yhteyshenkilön jäljille silloinkin kun tilanteesta ei ole itsellesi suoraa hyötyä luot parasta mahdollista vuorovaikutusta. Toimittaja muistaa suurella todennäköisyydellä antamasi avun ja suhtautuu jatkossa myönteisesti yhteydenottoihisi.

Ota yhteyttä ja pyydä esittely
Communicate Like Never Before.
Request A Demo