Kriisin sattuessa on paniikin ja summittaisen toiminnan sijaan hyvä pysähtyä arvioimaan tilanteen todellinen laajuus sekä vakavuus. Mediaseuranta auttaa ymmärtämään keskeisiä muuttujia ja valitsemaan oikeat toimintatavat käsillä olevaan tilanteeseen. Ohessa kolme asiaa, joita Cision suosittelee kriisin keskellä seuraamaan.

1. Kuinka paljon yrityksestäsi puhutaan?

Kiinnitä itse kriisin saavuttaman medianäkyvyyden sijaan huomiota siihen, kuinka suuri osa huomiosta ja maininnoista kohdistuu laajemman viitekehyksen sijasta nimenomaan yritykseesi. Hyödynnä sosiaalisen median kuuntelua tarkkojen hakusanojen avulla määritelläksesi yritystäsi koskevan negatiivisen huomion todellinen laajuus. Mediaseuranta antaa kriisin laajuudesta neutraalin ja faktaperusteisen kuvan, jonka avulla pystyt helpommin hahmottamaan sekä ns. ison kuvan että yrityksesi osuuden kokonaisuudesta.

2. Mitä yrityksestäsi puhutaan?

Mainintojen lukumäärän ohella on tärkeää keskittyä itse sisältöön eli siihen mitä ja millä sävyllä yrityksestäsi puhutaan. Vaikka osumien määrä tuntuisi vähäiseltä, voi muutamakin kriittinen kommentti joskus saada aikaan suurta vahinkoa. Vastaavasti yrityksesi saatetaan mainita kriisin yhteydessä useastikin, mutta kaikki kommentit ja maininnat eivät välttämättä ole negatiivisia. Älä myöskään lannistu negatiivisista kommenteista, vaan pyri käynnistämään rakentava vuorovaikutus niiden esittäjien kanssa kääntääksesi keskustelun sävyn positiivisemmaksi. Oikeanlaisella väliintulolla voit tehdä yrityksesi arvostelijoista sen puolestapuhujia.

3. Miten kohdeyleisösi reagoi?

Selvitä vaikuttaako kriisi kohdeyleisösi suhtautumiseen ja toimintaan yritystäsi kohtaan. Mikäli kriisin vaikutus on niin merkittävä, että asiakassuhteiden syntyminen tai jatkuvuus ovat uhattuina, on syytä ryhtyä välittömästi toimiin vahinkojen rajoittamiseksi. On hyvä muistaa, että jokainen kriisitilanne on ainutlaatuinen, joten strategia on laadittava aina tapauskohtaisesti.

Ota yhteyttä ja pyydä esittely
Communicate Like Never Before.
Request A Demo