Instagram kasvattaa jatkuvasti suosiotaan myös yritysten käytössä – tarjoaahan kanavan visuaalinen luonne runsaasti mahdollisuuksia esimerkiksi brändiviestinnän toteutukseen. Ohessa Cisionin kuusi vinkkiä Instagramin hyödyntämiseen markkinointiviestinnässä!

1. Esittele tuotteesi tai palvelusi elävästi

Yrityksesi tarjoamat tuotteet ja palvelut ovat luonnollinen Instagram-postausten aihe. Säästä kuitenkin perinteiset staattiset tuotekuvat esitteiden tai teknisten ohjeistusten sivuille ja suosi mieluummin kuvia, jotka osallistavat katsojia ja herättävät tunteita.

Vinkki:

Kokeile vaikkapa käyttäjälähtöistä Instagram-kampanjaa pyytämällä kohderyhmääsi jakamaan kuvia yrityksesi tuotteiden tai palvelujen käytöstä. Yleensä tällaiset käytännönläheiset ja yleisön keskuuteen jalkautetut kampanjat keräävät runsaasti osallistujia ja herättävät kiinnostusta sekä keskustelua sosiaalisessa mediassa. Pyydä käyttäjiä myös tägäämään yrityksesi profiili kuvaan tai vaihtoehtoisesti lanseeraa yrityksesi käyttöön oma hashtag.

2. Tee yrityksesi henkilöstö tutuksi

Instagram sopii loistavasti yrityksen henkilöstön – esimerkiksi uusien työntekijöiden – esittelyyn. Esittelemällä yrityksesi työntekijöitä Instagramissa ja kuvaamalla heitä jokapäiväisissä tehtävissään teet henkilöstöstäsi ja toimintakulttuuristasi asiakkaillesi tutun ja helposti lähestyttävän.

Vinkki:

Täydennä henkilökuvia sitaateilla lisätäksesi niihin henkilökohtaista otetta. Muista myös tagata kuvissa esiintyvät henkilöt, mikäli he ovat Instagram-käyttäjiä. Näin kuvat leviävät laajemman yleisön ulottuville ja kirvoittavat todennäköisemmin katsojiltaan myös kommentteja. Hyödynnä myös instagramin stories-toiminto yrityksesi toimintaa esitellessäsi.

3. Juhlista merkkipaaluja ja palkintoja

Palkinnot, vuosipäivät, avajaiset ja lanseeraukset ovat postaamisen arvoisia erityistapauksia! Samalla voit jakaa aiheeseen liittyvää lisätietoa ja kasvattaa näin kohdeyleisösi tietoisuutta yrityksestäsi.

Vinkki:

Kokeile rohkeasti hieman epäsovinnaisempia tapoja postata yrityksellesi myönnetyistä palkinnoista perinteisten pokaali- tai kunniakirjakuvien sijaan. Esimerkiksi kuva palkintosertifikaatin naulaamisesta toimitusjohtajan seinälle on raikas tapa kertoa yleisöllesi yrityksesi saamasta tunnustuksesta. Vaihtoehtoisesti voit päästää katsojat seuraamaan yrityksesi juhlia storiesin live-toiminnolla. Muista tallentaa instagram-livet profiilisi kohokohtiin, niin yleisösi voi nauttia niistä myös myöhemmin.

4. Kiinnitä huomio yrityksesi tukemiin hyväntekeväisyyshankkeisiin

Mikäli yrityksesi on mukana jonkin hyväntekeväisyysjärjestön tai yhteiskunnallisesti merkittävän hankkeen tukemisessa, siitä kannattaa kertoa aktiivisesti myös Instagramin välityksellä.

Vinkki:

On vanha ja yleisesti tunnustettu totuus, että kuvat jäävät mieleen tekstiä helpommin. Esittele siis yrityksesi edistämien hyväntekeväisyysprojektien tuloksia visuaalisesti ja keskity kuvaamaan erityisesti panostuksestanne hyötyviä tahoja.

5. Välitä kuvilla yrityksesi kulttuuria

Yrityskulttuuri on monen tekijän summa, johon vaikuttavat mm. yrityksen koon, toimialan ja kansainvälisyyden kaltaiset tekijät. Instagramin avulla voit helposti välittää yleisöllesi yrityksesi kulttuurille ominaisia piirteitä ja henkilöstön keskuudessa vallitsevaa tunnelmaa.

Vinkki:

Mene rohkeasti kulissien taakse. Arkipäiväiset tapahtumat ja vuorovaikutustilanteet osoittavat, millaisista tekijöistä yrityksesi toimintakulttuuri muodostuu. Jos tapahtuma ei ole visuaalisesti tarpeeksi kaunis feediisi, välitä videopätkiä tai yksittäisiä kuvia instagram-storiesien avulla.

6. Tee tapahtumastasi kaupungin kuumin puheenaihe

Markkinointitapahtumat ja Instagram ovat kuin luotuja toisilleen. Voit hyödyntää Instagramia tehokkasti niin tapahtumasi ennakkomarkkinoinnissa, live-raportoinnissa kuin jälkihoidossakin – ja luoda samalla kiinnostusta tulevia tapahtumiasi kohtaan. Muista luoda tapahtumalle oma erottuva hashtag!

Vinkki:

Hyödynnä tapahtuman kuvasatoa myös muissa käyttämissäsi kanavissa. Kerää osallistujien ottamia kuvia omaan instagram-tarinaasi ja tallenna ne myöhemmin katsottavaksi instagramin kohokohdat-toiminnalla. Muista myös tägätä kuvissa esiintyvät henkilöt maksimoidaksesi katselut, jaot ja kommentit.

Sen lisäksi, että tuotat itse instagram-sisältöä yrityksellesi, kannattaa hyödyntää myös some-vaikuttajia osana markkinointia. Lisätietoja vaikuttajamarkkinoinnista löydät esimerkiksi täältä tai täältä.

Ajankohtaista sisältöä

Tutkimuksemme mukaan suomalaistoimittajat saavat sähköposteihinsa jopa satoja lehdistötiedotteita viikottain. Tiedotetulvasta voikin olla hankala erottua. Uuden työkalumme avulla voit nyt testata, ovatko oman […]

16/10/2019

Cisionin vuosittainen toimittaja- ja viestijätutkimus paljasti, että myös suomalaistoimittajat ovat huolissaan sananvapauden tilanteesta ja moni kokeekin lehdistönvapauden kaventuneen viimeisen vuoden […]

10/10/2019