Nykypäivän monikanavaisessa ympäristössä viestisi tavoittaa nopeasti ja tehokkaasti sekä kuluttajat että päättäjät – käytännössä kaikki, jotka etsivät tietoa internetistä. Hakukoneoptimoinnin avulla vaikutat helposti itse siihen, että potentiaaliset asiakkaat löytävät tiedotteesi ja päätyvät yrityksesi kotisivuille.

1. Määrittele avainsanat

Jokaisella yrityksellä tulisi olla joko virallinen tai epävirallinen lista keskeisistä avainsanoista ja -fraaseista, jotka vievät yrityksesi viestiä eteenpäin ja yhdistävät halutun kohderyhmän yrityksesi kotisivujen ja tiedotteiden pariin. Avainsanojen ja tiedotteen sisällön on vastattava toisiaan, jottei hakukoneita ja kävijöitä johdeta harhaan. Testaa avainsanoja jokaisen tiedotteesi kohdalla valitsemalla muutama keskeinen sana, joita oletat kohderyhmäsi käyttävän tiedotteesi sisältöä etsiessään. Käytä näitä sanoja johdonmukaisesti kertoessasi tarinaasi.

2. Kerro selkeä, innostava tarina

Hakukoneet on ohjelmoitu yhdistämään salamannopeasti käyttäjien etsimät kohteet kaikkein oleellisimpaan tarjolla olevaan tietoon. Sinun on siis ilmaistava asiasi selkeästi ja ytimekkäästi välittääksesi yleisöllesi merkityksellistä tietoa. Palaa viestinnän perusteisiin ja vastaa kysymyksiin ”kuka, mitä, koska, missä, miksi ja miten”. Kirjoita otsikko, joka huomataan ja vältä ammattislangin käyttöä.

3. Muista multimedia!

Hakukoneet tietävät, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Kuvien lisääminen tiedotteeseen kasvattaa hakukoneliikennettä. Käytä tiedotteessasi videoita, joiden linkitys vie hakukoneiden käyttäjät kotisivuillesi. Hyödynnä tiedottamisessasi monipuolisesti myös multimediaa.

4. Tee tiedotteestasi hakukoneoptimoitu

Varmista, että avainsanat näkyvät heti tiedotteen otsikossa ja ensimmäisessä kappaleessa. Otsikon enimmäispituus on 80 merkkiä. Yrityksesi ydinviesti välittyy lopussa olevasta yrityskuvauksesta. Hakukoneet tulkitsevat liian usein toistetut sanat roskapostiksi, joten käytä avainsanoja harkiten ja toista ne korkeintaan kolme kertaa tiedotteen alkupuoliskolla. Lisää tiedotteeseen vielä yksi tai kaksi www-linkkiä, jotka johtavat joko yrityksesi kotisivuille tai muille sivuille, jotka sisältävät lisätietoa aiheesta.

5. Julkaise tiedotteesi oikeassa ympäristössä

Mahdollisimman suuren näkyvyyden saavuttamiseksi viesti on julkaistava oikeassa ympäristössä. Esimerkiksi hakukoneoptimoidun CisionNews-uutissivuston kautta tiedotteesi menee perille uutispalveluihin sekä paikalliseen, kansainväliseen ja sosiaaliseen mediaan. Tavoitat CisionNewsin avulla myös laajan joukon toimialakohtaisen uutissyötteen tilanneita toimittajia ja bloggaajia.

Jos haluat jaella tiedotteesi entistä tehokkaammin, ota yhteyttä asiantuntijoihimme. Autamme mielellämme sinua tiedotteidesi jakelussa ja näkyvyyden maksimoinnissa.

Ajankohtaista sisältöä

Oletko intohimoinen myynnin ammattilainen, joka nauttii asiakkaiden tapaamisesta?   Etsitkö uusia haasteita urallesi viestinnän ohjelmistojen parissa, kehittyvällä alalla? Seuraava työpaikkasi voi löytyä […]

06/09/2019

Vaikuttajamarkkinointi on ollut ja on edelleen yksi viestinnän ja markkinoinnin nopeimmin kasvavista trendeistä. Yhä useampi brändi tekee yhteistyötä sosiaalisen median […]

28/08/2019