YouTube, Instagram ja Facebook ovat useimmille tuttuja sosiaalisen median kanavia. Suomen ja Euroopan mittakaavassa hieman vähemmälle huomiolle on vielä toistaiseksi jäänyt viime vuosien aikana huimasti suosiotaan kasvattanut Pinterest, joka tarjoaa visuaalisen luonteensa puolesta paljon mahdollisuuksia mm. brändimarkkinoinnin näkökulmasta.

Yleisen käsityksen mukaan yleisön ja yritysten välinen vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa painottuu etupäässä asiakaspalveluun ja tuotetarjouksiin. Tutkimusten mukaan Pinterest muodostaa tässä mielessä merkittävän poikkeuksen, sillä sen käyttäjät seuraavat sitoutuneesti suosikkibrändiensä pinnauksia. Tätä osoittavat myös tilastot, sillä 83% aktiivisista Pinterest-käyttäjistä seuraa mieluummin yrityksiä ja brändejä kuin julkisuuden henkilöitä. Mikäli brändisi pystyy tuottamaan laadukasta kuvasisältöä Pinterestiin, löytyy sieltä siis runsaasti potentiaalista kohdeyleisöä.

Ohessa Cisionin kahdeksan vinkkiä Pinterestin käyttöön:

1. Ota huomioon Pinterestin poikkeuksellinen sukupuolijakauma

Harva sosiaalisen median kanava on jakautunut sukupuolten osalta yhtä jyrkästi kuin Pinterest, jonka käyttäjistä peräti 81% on naisia. Huomionarvoista on myös se, että käyttäjämäärän huimasta kasvusta huolimatta – Pinterestin käyttö kasvoi vuodesta 2013 vuoteen 2014 peräti 111% – sukupuolijakauma on pysynyt ennallaan.

Tämä jyrkkä jakauma kannattaa siis pitää mielessä sisällöntuotantoa suunniteltaessa ja tutustua kummankin sukupuolen mieliaiheisiin:

Top 3 -aihealueet naispuolisten käyttäjien keskuudessa:

  • Ruoka & juoma
  • Käsityöt ja askartelu
  • Kodin sisustus

Top 3 -aihealueet miespuolisten käyttäjien keskuudessa:

  • Ruoka & juoma
  • Teknologia
  • Tee-se-itse & nikkarointi

2. Huomioi sisällössäsi kohdeyleisösi ikäryhmä

USA:ssa ns. Y-sukupolven (eli vuoden 1980 jälkeen syntyneiden) keskuudessa Pinterest on tällä hetkellä yksi nopeimmin suosiotaan kasvattavista kanavista ja sen käyttäjämäärä lähestyy jo kovaa vauhtia Instagramia. Monille amerikkalaisyrityksille Pinterest onkin tästä syystä yksi keskeinen kanava oman kohdeyleisön tavoittamiseen.

Vaikka Pinterest parhaillaan kasvattaakin suosiotaan rajusti nuorten keskuudessa, on Pinterestiä seuraavien käyttäjien mediaani-ikä tällä hetkellä hieman yli 40 vuotta. Näin ollen yli puolet käyttäjistä lukeutuu ns. X-sukupolveen tai sitä edeltäviin ikäluokkiin, mikä markkinointiviestinnän näkökulmasta merkitsee hyvin erilaisilla kulutustottumuksilla sekä -resursseilla varustettua kohderyhmää Y-sukupolveen verrattuna.

3. Eurooppa on syttynyt hitaasti Pinterestin käyttöön – ryhdy siis rohkeasti edelläkävijäksi

Pinterest on Euroopan mittakaavassa vielä varsin vähän hyödynnetty sosiaalisen median kanava. Tilastot vuodelta 2014 osoittavat, että vain 8% eurooppalaisista internetin käyttäjistä omistaa Pinterest-tilin ja vain 3% pinnaa itse aktiivisesti sisältöä Pinterestiin. Näin ollen Pinterestin käyttö tarjoaa eurooppalaisille brändeille ja yrityksille erinomaisen mahdollisuuden profiloitua edelläkävijäksi ja tavoittaa uutta, vähemmän kilpailtua kohdeyleisöä.

4. Optimoi kuviesi ominaisuudet

Curalate tutki eniten uudelleenpinnauksia saavuttaneita kuvia, ja havaitsi niiden sisältävän seuraavanlaisia ominaisuuksia:

  • Puna-oranssi väritys
  • Useita hallitsevia värejä
  • Valoisuusasteeltaan keskitasoa
  • Kuvasuhde 2:3:n ja 4:5:n välillä
  • Alle 10% kuvapinta-alasta taustaa
  • Tasainen rakenne
  • Ei sisällä kasvoja

5. Lisää “Pin It” -nappi verkkosivuillesi

Voit helposti tehdä kaikesta kotisivuillasi julkaistusta kuvamateriaalista pinnattavaa lisäämällä sivuillesi yhden ainoan koodinpätkän. Voit ottaa “Pin It” -napin käyttöösi luomalla koodin Pinterest Widget Builderissa ja ja lisäämällä sen sivujesi ylätunnisteeseen.

6. Älä käytä lyhennettyjä linkkejä Pinterestissä

Esimerkiksi Twitteristä poiketen Pinterestissä ei kannata käyttää lyhennettyjä linkkejä, sillä ne tulkitaan helposti spämmiksi. Käytä siis kokonaisia URLeja!

7. Huomioi hashtagien Pinterest-ominaisuudet

Pinterestissä käytetyt hashtagit eivät ole Twitterin ja Facebookin tavoin kontekstuaalisia, vaan ne sisältävät muutamia merkittäviä eroja muihin kanaviin verrattuna:

  • Pinterestin hashtagit eivät ole käytettävissä mobiililaitteilla
  • Kaikkia Pinterestin hashtagejä ei ole indeksoitu
  • Pinterestin hashtagit saattavat ohjata liikennettä pois kotisivuiltasi

Hashtagien käyttö sisällön lajittelun apuvälineenä on kaikesta huolimatta suositeltavaa – kunhan muistat ennen julkaisua testata, että ne toimivat pinnaamassasi sisällössä haluamallasi tavalla.

8. Hyödynnä analyysityökalua

Monien muiden sosiaalisen median kanavien tavoin myös Pinterest sisältää analyysityökalun, jota kannattaa hyödyntää esimerkiksi katselujen kokonaismäärän, yksittäisten katselijoiden ja uudelleenpinnausten kaltaisten keskeisten muuttujien tarkasteluun.

Saat analyysityökalun avulla faktatietoa viestintäsi tuloksellisuudesta ja tulevien toimenpiteiden suunnittelu helpottuu.

Ota yhteyttä ja pyydä esittely
Communicate Like Never Before.
Request A Demo