Kaikkien markkinointiviestinnässä käytettävien kanavien ja välineiden tavoin myös Instagram-aktiviteetteja kannattaa mitata ja analysoida säännöllisesti. Vaikka Instagram ei toistaiseksi tarjoakaan omaa sisäänrakennettya analytiikkatyökalua, löytyy markkinoilta runsaasti hyviä vaihtoehtoja.

Mitkä työkalut käyttöösi valitsetkin, muista sisällyttää mittaristoosi ainakin seuraavat neljä muuttujaa:

1. Postauskohtainen osallistuminen

Instagram ilmoittaa jokaisen yksittäisen postauksen generoimista tykkäyksistä sekä kommenteista. Vertaile eri postausten aikaansaamia aktiviteetteja viikko- ja kuukausitasolla ja ota erityistarkasteluun parhaiten ja huonoiten menestyneet julkaisut määritelläksesi niiden väliset erot. Sisälsikö runsaasti kommentteja kerännyt postaus kysymyksen? Käytitkö vähäiselle huomiolle jääneessä postauksessa liian yleisluonteisia hashtageja? Kirjaa kunkin julkaisun yksityiskohdat ylös, niin saat selville mikä aktivoi kohdeyleisöäsi.

2. Seurattavat

URL:t Instagram-tilin profiili on tällä hetkellä ainoa linkitysmahdollisuus, joten siitä kannattaa ottaa kaikki hyöty irti. Käytä siis seurattavaa URL:ia nähdäksesi kuinka moni kävijä vierailee yrityksesi kotisivuilla tutustuttuaan profiiliisi. Bit.ly-linkit ovat erinomainen vaihtoehto käytettäväksi silloin, kun haluat lyhentää ja seurata käyttämääsi linkkiä.

3. Seuraajien lukumäärän kasvuvauhti

Pitkäjänteisen menestyksen näkökulmasta on erityisen tärkeää pystyä saavuttamaan ja ylläpitämään jatkuvaa – ja mieluiten tietysti nousevaa – kasvuvauhtia seuraajien lukumäärän osalta. Tarkastelemalla seuraajien lukumäärän kasvuvauhtia esimerkiksi kuukausitasolla näet helposti minkä tyyppiset postaukset ja kampanjat toimivat parhaiten oman kohdeyleisösi keskuudessa.

4. Postausajankohtien seuranta

Postaamisessa kannattaa useimmiten noudattaa säännöllistä ja suunnitelmallista aikataulua. Mikäli kuitenkin vaikuttaa siltä, etteivät tyypilliset postauspäivät ja – kellonajat tuota riittävästi aktiviteetteja ja osallistumista, kokeile rohkeasti myös muita vaihtoehtoja ja muokkaa analytiikan pohjalta aikataulua toimivammaksi. Muista myös hyödyntää ajastustoimintoja, mikäli kohdeyleisösi suosimat ajankohdat ovat postaamisen kannalta hankalia toteuttaa.

Ota yhteyttä ja pyydä esittely
Communicate Like Never Before.
Request A Demo