Paraskaan sisältömarkkinointi ei tuota toivomaasi vaikutusta, mikäli sisältösi ei ole kohdeyleisön saatavilla. Laadukas ja hakukoneiden avulla helposti löydettävissä oleva sisältö tuottaa yrityksellesi hyötyä välittömästi mutta parhaassa tapauksessa myös säilyttää arvonsa jopa vuosien ajan.

Tässä Cisionin vinkit sisällön tuottamiseen ja optimointiin niin hakukoneita kuin sosiaalista mediaakin silmällä pitäen.

1. Mene suoraan asiaan

Käytä sisältösi suunnittelun lähtökohtana käänteisen kolmion käsitettä. Verkossa on tärkeää onnistua koukuttamaan lukijat heti ensi vilkaisulla, joten sijoita eniten uutisarvoa tai hyötyä sisältävät tiedot heti tekstisi alkuun.

2. Vältä ammattijargonia

Yleisösi ei välttämättä ymmärrä toimialallasi käytettyä jargonia, joten runsaasti ammattikieltä sisältävä teksti saattaa tuntua vaikeatajuiselta. Osoita tekstisi aina suurelle yleisölle ja käytä sen kirjoittamiseen yleiskieltä.

3. Jaa sisältö helposti omaksuttaviin osiin

Ihmisillä on tapana selailla tietoja verkossa otsikkotasolla ja syventyä tarkemmin vain kaikkein kiinnostavimpiin artikkeleihin. Tee omasta sisällöstäsi mahdollisimman houkuttelevaa jakamalla se helposti omaksuttaviin osiin esimerkiksi listausten ja bullet pointien avulla.

4. Tunne sisältöäsi kuvaavat avainsanat

Valitse avainsanat, jotka kuvaavat sisältöäsi pähkinänkuoressa. Nämä avainsanat kannattaa pitää mielessä myös tekstiä kirjoitettaessa, jotta sisältösi on mukana avainsanoilla tehdyissä hakukonetuloksissa.

5. Käytä yleiskielisiä avainsanoja

Yritys- ja tuotespesifien avainsanojen käyttö sulkee pois monia potentiaalisia kohdeyleisöjä, sillä ns. ”suuri yleisö” ei välttämättä osaa hakea sisältöäsi verkosta niiden perusteella. Valitse avainsanoiksi siis yleisluonteisia sanoja, jotka kuvaavat sisältöäsi – näin tavoitat nimenomaan uutta kohdeyleisöä.

6. Kiinnitä huomiota avainsanojen sijoitteluun

Avainsanojen tulisi esiintyä ainakin kolmessa kohtaa: ns. otsikkotagissa (teksti, joka tulee näkyviin kun osoitat kursorilla otsikkoa) itse otsikossa sekä tekstin ensimmäisessä kappaleessa. Hakukoneet painottavat erityisesti näitä tekstiosioita, joten sijoittamalla avainsanat oikein edistät sisältösi hakukonemenestystä. Mikäli mahdollista, aloita otsikkosi avainsanalla!

7. Optimoi sisältö sosiaalisen median kanaviin

Tiesitkö, että kuvia sisältävät postaukset saavat yli 50 % enemmän tykkäyksiä Facebookissa kuin pelkät tekstipostaukset? Sama pätee Twitteriin, jossa multimediaa sisältävät tweetit saavat 3-4 kertaa enemmän jakoja kuin kuvattomat tweetit. Tämä kannattaa huomioida jakaessasi sisältöä sosiaaliseen mediaan – saat pienellä lisäpanostuksella huomattavan lisänäkyvyyden!

8. Tee sisällön jakaminen mahdollisimman helpoksi

Lisää kotisivuillesi Share-painikkeet, jotta lukijat voivat helposti jakaa kiinnostavaa sisältöä eteenpäin omiin sosiaalisen median kanaviinsa. Mikäli tuotat runsaasti kuvasisältöä, muista myös Pinterestin ”Pin it!” -painike.

9. Jaa enemmän kuin pelkkä otsikko

Mikäli sisällössäsi on kiinnostavia tilastoja, osuvia lainauksia tai muuta ytimekästä jaettavaa, lisää se otsikon mukaan sosiaalisen median postaukseesi. Monet postaukset jäävät otsikkotasolle, joten elävöittämällä otsikkoa mielenkiintoisilla faktoilla herätät kiinnostusta ja erotut joukosta.

10. Tuota sisältöä, jolla on todellista arvoa

Myös sisällön kohdalla laatu ratkaisee. Jos sisältösi tuottaa lisäarvoa ja konkreettisia hyötyjä seuraajiesi keskuudessa, se herättää taatusti keskustelua ja kerää jakoja ja linkityksiä – jotka puolestaan nostavat jakamasi sisällön menestystä hakukoneissa.

Ajankohtaista sisältöä

Tutkimuksemme mukaan suomalaistoimittajat saavat sähköposteihinsa jopa satoja lehdistötiedotteita viikottain. Tiedotetulvasta voikin olla hankala erottua. Uuden työkalumme avulla voit nyt testata, ovatko oman […]

16/10/2019

Cisionin vuosittainen toimittaja- ja viestijätutkimus paljasti, että myös suomalaistoimittajat ovat huolissaan sananvapauden tilanteesta ja moni kokeekin lehdistönvapauden kaventuneen viimeisen vuoden […]

10/10/2019