3.4. 

Norppalive, Aleppon Kellot, Reijo Karhinen ja MTK:n traktorimarssi valittiin vuoden 2016 mahdollisuusviestijöiksi

Vuoden 2016 parasta, mahdollisuuksiin tarttuvaa viestintää viestintää tekivät WWF, Suomen evankelis-luterilainen kirkko, OP Ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen ja MTK. Tätä mieltä olivat viestintätoimisto Ellun Kanojen kokoama mahdollisuusviestinnän raati sekä yleisö.

IPG Mediabrands osti enemmistön Virta-ryhmästä

Yhdysvalloista lähtöisin oleva kansainvälinen markkinointitoimistojen ryhmä IPG Mediabrands ostaa enemmistön Virta-ryhmästä. Virta-ryhmän muodostavat mediatoimisto Virta Helsinki, asiakasymmärrystoimisto Kuulas Helsinki ja ohjelmallisen ostamisen digimarkkinointitoimisto R3al Helsinki.

Mainostajien Liiton hallituksen koko pieneni

Mukana on nyt 12 jäsentä aiemman 15 sijaan. Puheenjohtajana jatkaa Nooa Säästöpankin toimitusjohtaja Tommi Rytkönen.

Image-lehden ja Moomin Charactersin kiista ratkesi A-lehtien, lahjoittamalla Seta ry:lle 3 000 euroa

Kiista syntyi, kun Imagen kannessa komeili kaksi lihaksikasta Tom of Finland -henkisesti tyyliteltyä muumia. Image ei ollut kysynyt lupaa hahmojen käyttöön Moomin Charactersilta.

5.4.

Hasan & Partners sulki Tukholman-toimistonsa

Hasan & Partners Stockholm teki vajaan 1,3 miljoonan euron tappiot. Tukholmassa jatkaa edelleen Perfect Fools -mainostoimisto, josta Hasan & Partners omistaa enemmistön.

6.4.

Valmetin sijoittajasivut palkittiin Suomen parhaina

Valmetin sijoittajasivut voittivat Pörssisäätiön ja Suomen Sijoitusanalyytikot ry:n järjestämän Parhaat sijoittajasivut verkossa -kilpailun suurten yhtiöiden sarjassa. Kilpailussa arvioitiin kaikkien Nasdaq Helsingissä listattujen yhtiöiden suomenkieliset verkkosivut. Valmet voitti suurten yhtiöiden sarjan jo toista kertaa.

7.4.

Juha Mäkinen Eustaforin viestintäjohtajaksi

Metsähallituksen viestintäjohtaja Juha Mäkinen siirtyi Euroopan valtion metsiä edustavan Eustafor:in (European State Forests Association) viestintäjohtajaksi kolmivuotiseen tehtävään.

10.4.

Nebula ja Bassoradio hakevat uusia suomalaisia digimenestystarinoita

ICT-palveluyritys Nebula hakee yhdessä Bassoradion ja markkinointitoimisto Kuubin kanssa uusia suomalaisia digi-ideoita 100-vuotisen Suomen kunniaksi vauhdittaakseen uusien yrittäjien kasvua. Tavoitteena on löytää ja rohkaista uusia digitaalisia innovaatioita kasvu-uralle.

Apetit aloittaa yhteistyön vegaanitubettajien kanssa

Elintarvikeyhtiö Apetit on aloittanut yhteistyön PS Olen vegaani -kanavan kanssa. Sopimus on tehty vuodelle 2017 ja se sisältää muun muassa yhteistyössä tehtyjä reseptivideoita, myymälämaistatuksia ja ideointia tuotekehityksen kanssa

Aikakauslehtitalo A-lehdet lanseeraa kasvisruokaan keskittyvän erikoislehden Rakkaudella Vegen

Lehden päätoimittajana työskentelee Johanna Falck, joka luotsaa myös Kotivinkki- ja Maku-lehtiä. Uusi erikoislehti tehdäänkin kyseisten lehtien tekijöiden yhteistyönä.

Suomalaisen Kirjakaupan markkinointivastuu vaihtuu

Otava-konserniin kuuluva Suomalainen Kirjakauppa kertoo tehneensä muutoksia organisaatioonsa. Reetta-Liisa Pikkola aloittaa kaupallisena johtajana ja Mervi Jäntti myynti- ja asiakkuusjohtajana.

Nesteen Pre-order the Future -hankkeelle Grand Prix -voitto Grand One -kilpailussa

Hanke voitti huhtikuun alussa järjestetyn kilpailun Grand Prix -palkinnon ja tämän lisäksi se voitti kahdessa muussa kategoriassa. Grand One on tarkoitettu suomalaisille digitaalisen median töille. Pre-order the Futuren lisäksi myös Nesteen liikenneturvallisuudesta muistuttava Don’t Snap and Drive -kampanja sai kunniamaininnan Grand One -kilpailussa.

11.4.

Lenovo, WKND ja Blockfest yhteistyöhön

Lenovon lanseeraama Jätä Jälki -kampanja kerää yhteen luovan alan nuoret tekijät. Kampanjan keskiössä on luovan alan vaikuttajista koostuva Lenovo Creator Crew –tiimi. Tiimin jäsenet hakevat avoimessa kilpailussa seuraavia Next Generation Creator by Lenovo –voittajia rakentamaan uutta ja parempaa festivaalikokemusta nykypäivän teknologiaa hyödyntäen. Kampanja huipentuu lopputulosten julkaisuun Weekend Festival ja Blockfest –festivaaleilla.

18.4.

Valtioneuvoston viestintäjohtaja Markku Mantila eroaa tehtävästään

Valtioneuvoston viestintäjohtaja Markku Mantila jättää tehtävänsä marraskuussa. Hän on toiminut tehtävässään tuolloin kolme vuotta. Mantilan mukaan kyseessä on pitkän harkinnan tulos, eikä hetkellinen päähänpisto. Hän sanoo, ettei eroon liity mitään dramatiikkaa. Hän sanoo puhuneensa viestintäjohtajan tehtävän jättämisestä jo viime vuoden syksyllä pääministerille.

19.4.

Jenni Viitanen Kaskas Median Art Directoriksi

Tutkimusviestintään erikoistunut Kaskas Media on nimittänyt Art Directorikseen Jenni Viitasen (TaM). Viitanen siirtyy Kaskas Mediaan palvelumuotoilutoimisto Hellonista. Kaskas Mediassa hän vastaa erityisesti tiedeviestinnän visuaalisesta suunnittelusta ja sen kouluttamisesta.

Porin kaupunki ja mainostoimisto Staart ryhtyvät yhteistyöhön kaupungin brändin uudistamiseksi

Yhteistyöhankkeen kunniaksi Staart vaihtaa nimensä määräaikaisesti Porikseksi. Uuteen mainostoimistoon haetaan Porin kaupungin keskiviikkona julkistaman tiedotteen mukaan 85 059 brändikonsulttia. Toisin sanoen projektiin kaivataan mukaan porilaisia, jotka haluavat olla vaikuttamassa Porin brändin uudistamiseen.

VR:n sissimarkkinointi leviää maailmalla – rockbändi ilahtui kivimiesten Kiss-maskeista

VR saa parhaillaan verratonta näkyvyyttä maailmalla ikisuositun Kiss-yhtyeen ja sen fanien kautta. Rautatieyhtiö kertoi tiistaina tempauksesta, jossa Helsingin juna-aseman kuuluisat kivimiehet puetaan yhtyeen ikonisiin kasvomaskeihin vapun yli ja tulevan konsertin kunniaksi.

20.4.

Älä kerro Martille -kampanja kutsuu suomalaiset salaiseen kimppalahjaan Martti Ahtisaarelle

Konfliktinratkaisujärjestö Crisis Management Initiative (CMI) käynnistää epätavallisen varainhankintakampanjan perustajansa presidentti Martti Ahtisaaren 80-vuotissyntymäpäivän kunniaksi. Kampanjan tarkoituksena on kerätä CMI:n rauhanneuvottelukierroksia suomalaisten salaisena yhteislahjana presidentti Ahtisaarelle.  Kampanja lanseerataan videolla, jolla esiintyvät mm. presidentti Ahtisaaren poika Marko Ahtisaari sekä konfliktinratkaisun asiantuntijat Pekka Haavisto ja Elisabeth Rehn.

21.4.

MTL Communications Awards -kilpailun shortlista julki

MTL Communications Awards -kilpailun 2017 shortlistalle ylsi 21 työtä kymmenestä eri toimistosta. Kilpailutöitä oli kategorioihin jaettuna 58. Voittajat julkistetaan MTL Communications Celebration -juhlassa torstaina 1.6.2017.

25.4.

Stockmannin uusi markkinointiaan – mediamyynti Ykkösmedian vastuulle

Stockmann keskittää kaikkien omien medioidensa myynnin Stockmann Mediaan, johon kuuluvat kaikki tavarataloketjun hallussa olevat mediakanavat. Stockmann on myös solminut yhteistyösopimuksen Ykkösmedian kanssa, joka vastaa Stockmann Median tuotteiden myynnistä, hallinnoinnista ja laskutuksesta. Muutos mahdollistaa entistä tavoitteellisemman ja suunnitelmallisen markkinointiyhteistyön Stockmannin yhteistyökumppaneiden kanssa.

26.4.

Wikipedian perustaja taistelee valeuutisia vastaan

Wikipedian perustaja Jimmy Wales haluaa tarttua valeuutisten haasteeseen. Wales on pystyttämässä uutta uutispalvelua, jonka on tarkoitus tarjota luotettavaa ja tarkistettua tietoa. Julkaisun nimeksi tulee Wikitribune.

Kirsi Räikkönen partneriksi Red Spideriin

Kirsi Räikkönen on valittu partneriksi konsulttiyritys Red Spiderin tiimiin. Viimeksi Räikkönen on ollut Sinerbrychoffin markkinointijohtaja ja johtoryhmän jäsen. Hän lähti Sinebrychoffilta vuoden 2015 lopussa. Räikkönen on työskennellyt myös kaupallisissa johtotehtävissä H&M:llä ja Marimekossa.

27.4.

John Brown Media avasi toimiston Suomeen 

Dentsu Aegis Network on perustanut Suomeen uuden John Brown Media -sisältömarkkinointitoimiston. Toimiston ensimmäinen asiakas on Stockmann. Toimisto avattiin maaliskuussa.

Ixonos ostaa Digitalist Networkin

Ixonos ilmoitti torstaina ostavansa Rome Advisors Oy:n liiketoiminnan, digitalisaatio kehittävän Digitalist Network -verkoston. Yrityskaupan tavoitteena on luoda uusi tapa tehdä käyttäjäkeskeistä palvelumuotoilua ja digitalisoiden liiketoimintaa. Ixonos on myös hankkinut Digitalist Group -aputoiminimen. Yhtiön hallitus ehdottaa ylimääräiselle yhtiökokoukselle yhtiön nimen muuttamista Digitalist Groupiksi.

28.4.

Jyrki Kemppainen Akavan viestintäjohtajaksi

Akavan hallitus valitsi kokouksessaan 26.4.2017 yhteiskuntatieteiden maisteri Jyrki Kemppaisen Akavan uudeksi viestintäjohtajaksi. Kemppainen aloittaa tehtävässään kesäkuun alussa. Kemppainen siirtyy Akavaan Suomen Olympiakomitean viestintäjohtajan paikalta. Ennen urheilujärjestöjen johtotehtäviä hän on työskennellyt Yleisradiossa sekä Euroopan Yleisradioliitto EBU:n palveluksessa Genevessä.

Ami Hasan valittiin Art Directors Club of Europen presidentiksi

Barcelonassa päämajaansa pitävä eurooppalainen luovan suunnittelun kattojärjestö saa ensimmäistä kertaa suomalaisen keulakuvan, sillä Hasan & Partners Groupin hallituksen puheenjohtaja ja perustaja Ami Hasan on valittu Art Directors Club of Europen (ADC*E) presidentiksi.

 

About Hannu Pitkänen

Hannu vastaa Cisionin kansainvälisen markkinoinnin raportoinnista ja analysoinnista sekä Suomen viestinnästä. Digistä intoileva ja teknologiasta kiinnostunut Hannu näkee viestinnän tulevaisuuden monikanavaisena ja statistiikkaan perustuvana.