Tiedotteet ovat olleet viestintäammattilaisten päätyökalu useiden vuosien ajan. Niiden arvo on kuitenkin monelle viestijälle vielä kysymysmerkki.

Oikeanlaisella suunnitelmalla voit mitata tiedotteiden menestystä entistä tehokkaammin ja myös todistaa liiketoiminnalle kuinka arvokkaita ne ovat.

Tiedotteen arvon mittaamiseksi tarvitset kolme avaintekijää, jotka sinun pitää ottaa huomioon viestintästrategiassasi:

1) Tavoitteet

Mitä haluat saavuttaa tiedotteellasi? Tarvitset tavoiteltavan päämäärän jos haluat mitata menestystäsi.

Valitse täsmällinen ja mitattava tavoite, kuten verkkosivukävijämäärän kasvu tai tapahtumaan rekisteröityneiden ihmisten lukumäärä. Käytä aikaisempaa tietoa määrittääksesi tietty numero, jonka haluat saavuttaa.

Pidä huolta, että useat tiimisi ja organisaatiosi henkilöt antavat oman panoksensa tiedotteeseen. Tällä tavoin varmistat, että suunnitelmasi tavoittaa kaikkien tarpeet.

2) Mittarit

Keskittyminen oikeisiin mittareihin on avain menestykseen. Esimerkiksi sen sijaan, että katsoisit vain jakelun kattavuutta, mittaa tiedotteen avauskertoja. Kattavuus kertoo sinulle kuinka moni on nähnyt tiedotteesi ja avauskerrat kuinka moni on oikeasti lukenut sen.

Muista myös mitata tiedotteeseen sitoutumista.  Somejaoista voit löytää henkilöt, jotka puhuvat uutisestasi ja seurata kuinka moni klikkaa linkkejäsi. Tiedotteen lukeneiden reaktiot antavat sinulle hyvän indikaattorin tehokkuudesta ja vaikutuksesta liiketoimintaasi.

3) Analyysi

Avainluvuista koostetusta datasta voit löytää tiedotteesi oikean arvon. Pidä huolta, että seuraat numeroita jatkuvasti, sillä mittaaminen ei ole kerrasta poikki -prosessi.

Käytä datasta oppimaasi luodaksesi entistä tehokkaampia tiedotteita tulevaisuudessa. Esimerkiksi, jos huomaat tietyn toimintakehoituksen saavan enemmän klikkauksia kuin toisen, koita muotoilla tulevaisuudessa kehoitukset ensimmäisen kaltaisiksi.

Kun tiedät mikä toimii ja mikä ei, voit selkeästi määrittää menestyksesi ja todistaa tiedotteidesi arvon yrityksesi johtoportaalle.

About Hannu Pitkänen

Hannu vastaa Cisionin kansainvälisen markkinoinnin raportoinnista ja analysoinnista sekä Suomen viestinnästä. Digistä intoileva ja teknologiasta kiinnostunut Hannu näkee viestinnän tulevaisuuden monikanavaisena ja statistiikkaan perustuvana.