4.4

Leena Lie Huhtamäen markkinointi- ja viestintäjohtajaksi

Lie siirtyy Huhtamäen markkinointi- ja viestintäjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi Cargotecin viestintäjohtajan paikalta.

Suomessa suositaan suomalaisia medioita Fiam-mittauksen perusteella

Finnish Internet Audience Measurement eli Fiam-mittaus perustuu kansainvälisen tutkimus- ja teknologiayritys ComScoren tutkimusmenetelmään ja teknologiaan. Parin vuoden ajan kehitteillä ollut mittaus lanseerattiin tänään Helsingissä.

Fiam-mittauksen taustalla oleva Media Metrics Finland on Sanoman, Alma Median, MTV:n ja Ylen perustama yleisötutkimusta kehittävä yhtiö.

Fiam on toimialan yhteinen onlineyleisöjen kokoja tarkkaileva mittaus, jonka lukuja käyttävät esimerkiksi Sanoma, Yle, Alma Media ja maakuntamedioista muun muassa Ilkka ja Kainuun Sanomat.

Anna Hellerstedtistä KSF Median uusi toimitusjohtaja

Mediakonserni KSF Median uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty ruotsalainen Anna Hellerstedt. Hellerstedt siirtyy tehtävään lemmikkieläintarvikkeita myyvältä Mustilta ja Mirriltä, missä hän on työskennellyt palveluista vastaavana johtajana. Aiemmin Hellerstedt on työskennellyt muun muassa ruotsalaisessa vienninedistämisorganisaatiossa Business Swedenissä Helsingissä.

6.4.

Machine conversationsille Grand Prix’n Grand Onessa

Hasan & partnersin Koneelle suunnittelema Machine conversations pokkasi Grand One -gaalassa torstai-iltana Grand Prix -palkinnon sekä pari muuta pystiä.

Hasanin suunnittelemassa ja yhdessä Koneen teknisten asiantuntijoiden kanssa toteuttamassa kampanjassa hissien sensoreiden lähettämä data on käännetty puheeksi. Kestoaiheena on hissin toiminta, samaan tapaan kuin rullaportaiden kohdalla. Vastikään kampanjan teemaa jatkettiin Lontoossa twiittailevilla rullaportailla.

9.4.

Uusi Alma Consumer keskittyy kuluttajiin

Alma News & Lifen ja Alma Regionsin yhdistämisestä syntyvän uuden, kuluttajamedialiiketoimintaan keskittyvän yksikön nimeksi on valittu Alma Consumer.

Alma Consumer -yksikön mediat ja palvelut tavoittavat painettuina ja digitaalisina 2,6 miljoonaa suomalaista. Alma Consumer julkaisee valtakunnallista uutismedia Iltalehteä, alueellisia lehtiä Aamulehteä, Satakunnan Kansaa ja Pirkanmaalla sekä Länsi- ja Keski-Suomessa ilmestyviä paikallis- ja kaupunkilehtiä. Paino- ja jakeluyksikkö Alma Manu on osa Alma Consumeria.

Rähinä Recordsin entinen toimitusjohtaja Essi Kivitie aloitti Cocoalla

Rähinä Recordsin ja Musiikki & Media -tapahtuman entinen toimitusjohtaja Essi Kivitie on siirtynyt tuotantoyhtiö Cocoan leipiin. Kivitie työskentelee client director & producer -tittelillä.

Erkki Meriluoto Seuran päätoimittajaksi

Iltalehdeltä Otavamediaan siirtyvä Meriluoto aloittaa Seuran uutena päätoimittajana 1.6. alkaen.

10.4.

Antti Kärävä Salomaa Yhtiöiden toimitusjohtajaksi

Antti Kärävä siirtyy Salomaa Yhtiöiden johtoon. Kärävä on työskennellyt 10 vuotta Sveitsissä Columbia- ja Sorel-brändien EMEA-alueen markkinointi- ja viestintäjohtajana.

Päätoimittajien kannanotto: Julkisuudessa työtään tekevien vainoamiseen pitää puuttua

Pete Laakso markkinointitoimisto Avalonin toimitusjohtajaksi

Avalon on osa Valley Bros. -ryhmää. Valley Bros. on Laakson veljesten Jari ja Pete Laakson – omistama yhtiö.

11.4.

Rauno Heinonen jättää Rovio Entertainmentin

Rovio Entertainmentin yritys- ja sijoittajaviestinnän johtaja Rauno Heinonen jättää yhtiön. Heinonen aloitti tehtävässään syyskuun alussa. Rovion liiketoiminnan kehitysjohtajana vuodesta 2015 työskennellyt Mikko Setälä vastaa jatkossa yhtiön sijoittajasuhteista.

12.4.

Gunilla Herlitz Miltton Labsin toimitusjohtajaksi ja osakkaaksi

Nimityksen myötä Miltton Labsin perustaja ja osakas Fredrik Andersson siirtyy toimitusjohtajan tehtävistä kehittämään Miltton-ryhmän palvelutarjoamaa ja uusia innovaatioita. Ennen Milttonille siirtymistään Herlitz on toiminut mediakonserni Bonnier Newsin toimitusjohtajana sekä Dagens Industrin ja Dagens Nyheterin päätoimittajana.

Maria Pettersson Journalistin päätoimittajaksi

Pettersson aloittaa tehtävässään kesällä Journalistin nykyisen päätoimittajan Markku Lappalaisen jäädessä eläkkeelle. Pettersson on työskennellyt muun muassa Ylioppilaslehden ja City-lehden päätoimittajana sekä toimittajana ja tuottajana Helsingin Sanomissa.

13.4.

Torsti Tenhunen A-lehtien hallitukseen

A-lehdet on valinnut Torsti Tenhusen hallituksen uudeksi jäseneksi tällä viikolla järjestetyssä yhtiökokouksessa. Tenhunen toimii Finnish Business Angels Networkin eli FIBANin hallituksen jäsenenä ja on uuden tekoäly-yrityksiin sijoittavan pääomarahaston Spinnaker Venturesin osakas.

Tenhunen on aiemmin työskennellyt muun muassa FiBANin hallituksen puheenjohtajana, Pivot5:n partnerina, Nokialla johtotehtävissä sekä ollut perustamassa Satama Interactivea. Tenhunen on työskennellyt myös mainostoimisto Hasan & Partnersin toimitusjohtajana.

16.4. 

Jori Juuti Vapan myyntijohtajaksi

Juuti on kerryttänyt jo yli 20 vuoden kokemuksen asiantuntijamyynnin kehittämisestä. Hän on aiemmin toiminut myynnin ja liiketoiminnan kehitys- ja johtotehtävissä muun muassa Digitalist Groupissa ja InterQuestilla.

Valtioneuvoston ex-viestintäjohtaja Mantila Naton strategisen viestinnän keskukseen

Valtioneuvoston entinen viestintäjohtaja Markku Mantila on nimitetty päällikkötehtäviin Latvian Riiassa sijaitsevaan Naton strategisen viestinnän osaamiskeskukseen. Mantila aloittaa tutkimuksesta ja kehityksestä vastaavan yksikön päällikkönä elokuussa. Tehtävä on aluksi kaksivuotinen, mutta sopimukseen sisältyy mahdollisuus jatkosta. Lehtien mukaan edeltäjä tehtävässä oli tohtori Antti Sillanpää.

17.4.

Yleisradion uudeksi toimitusjohtajaksi valittiin MTV:n uutisten päätoimittaja Merja Ylä-Anttila

Ylä-Anttila aloitti uransa MTV:llä kesätoimittajana 1982 ja hänet vakinaistettiin toimittajaksi MTV:n uutisiin -80-luvun puolivälissä. MTV:n uutisten päätoimittajana hän aloitti 2001. Vuodesta 2015 lähtien Ylä-Anttila on toiminut toimitusjohtajana Bonnier Broadcastin tytäryhtiössä Mediahub Helsingissä. Mediahub Helsinki on itsenäinen tuotantoyhtiö, joka syntyi MTV:n uutisyksikön yhtiöittämisen yhteydessä.

Päivi Lehtomurto Demin päätoimittajaksi

Lehtomurto on työskennellyt Demin parissa muun muassa tuottajana, toimitussihteerinä ja toimituspäällikkönä. Lehtomurto seuraa tehtävässä Anni Lintulaa, joka nimitettiin vuoden alussa A-lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtajaksi. Aluksi hän jatkoi myös päätoimittajan tehtävässään.

24.4.

Pia Aaltonen-Forsell, Ahlstrom-Munksjön talousjohtaja sekä johtoryhmän jäsen, ottaa vastuulleen myös yhtiön viestintään ja sijoittajasuhteisiin liittyvät toiminnot

Viestinnän eettinen neuvosto: Toimeksiantajan rooli ja haastateltavan oikeudet maksetuissa sisällöissä

25.4.

Kirsi Stenberg Alma Mediaratkaisujen markkinointijohtajaksi

Alma Mediaratkaisujen (AMR) markkinointijohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi on nimitetty markkinoinnin suunnittelupäällikkö Kirsi Stenberg. Aiemmin AMR:n markkinointijohtajana työskennellyt Elina Kukkonen jatkaa Alman brändin kehitystyötä konsernin viestintä- ja brändijohtajana. Samalla sisältömarkkinointijohtaja Hanna Repo nousee AMR:n johtoryhmään.

26.4.

Suomen sijoitus lehdistönvapausindeksissä heikkeni jälleen

Toimittajat ilman rajoja -järjestö on julkistanut vuosittaisen lehdistönvapausindeksin. Listauksen kärkisijoille ylsivät edellisvuoden tapaan Norja ja Ruotsi. Suomen sijoitus tämänvuotisessa listauksessa on neljäs. Viime vuonna viidennellä sijalla ollut Alankomaat nousi Suomen ohi kolmanneksi. Suomen sijoituksen lasku johtuu järjestön mukaan Puolustusvoimien Viestikoekeskukseen liittyvä tapaus, jossa toimittajan lähdesuoja vaarantui poliisin takavarikoitua toimituksellista aineistoa.

Mikko Rissanen Isobar Finlandin toimitusjohtajaksi

Rissanen on työskennellyt aiemmin muun muassa digitaalisia markkinointiviestinnän ratkaisuja tarjoavassa Morning Digital Designissa (nykyinen Nordic Morning), digitoimisto Luxuksessa sekä mainoselokuvien tuotantoyhtiö Kennel Helsingin palveluksessa.

 

About Hannu Pitkänen

Hannu vastaa Cisionin kansainvälisen markkinoinnin raportoinnista ja analysoinnista sekä Suomen viestinnästä. Digistä intoileva ja teknologiasta kiinnostunut Hannu näkee viestinnän tulevaisuuden monikanavaisena ja statistiikkaan perustuvana.