b2b-sisältömarkkinointi

Sisällön luominen “tylsien” B2B-alojen yrityksille voi tuntua haasteelliselta. Kiinnostavan sisällön suunnittelu laatoitus-, laaduntarkkailu- tai kuulalaakeriyritykselle on hankalampaa kuin suurta yleisöä kiehtoville aloille. Osa on jopa sitä mieltä, että heidän edustamansa ala on liian tylsä minkäänlaisen sisällön luomiseen. 

Tutkimalla menestyviä B2B-sisältömarkkinointiyrityksiä huomataan kuitenkin, että mikä tahansa ala voi olla kiinnostava lukijalle. Sisältöä luodessa pitää vain muistaa hieman erilainen lähtötapa ja luovuus. Seuraavaksi muutama vinkki B2B-sisällön luomiseen: 

1. Lisää inhimillinen elementti

Ihmiset ajattelevat, että alat johon eivät voi samaistua ovat tylsiä. Tämän takia vain kuulalaakerialalla työskentelevät henkilöt tilaavat alan lehtiä. Kyseisen alan ammattilaisille tällainen tieto on samaistuttavaa, mutta suurella yleisöllä ei ole mitään yhteistä sen kanssa. 

Sisällöntuottajat tekevät aiheesta relevantimman lisäämällä aiheeseen jotain mihin ihmiset voivat samaistua, toisen henkilön. 

Yrityksen blogissa voidaan kertoa esimerkiksi työntekijöiden elämästä tai perustaja voi kirjoittaa taustoittavan tarinan yrityksen perustamisesta. 

Sisällön inhimillisen elementin ei välttämättä tarvitse olla oikea ihminen. Yhdysvalloissa Progressive Insurancen Flo on erinomainen esimerkki tästä. Vakuutusala ei missään nimessä ole kaikista kiehtovin ja hauskin ala, mutta luomalla pidetyn hahmon Progressive on luonut paljon Flo’hun perustuvaa sisältöä. Flo’lla on tällä hetkellä Facebookissa jo miltei viisi miljoonaa tykkääjää. 

2. Tarjoa hyödyllistä tietoa

Hyödyllisen tiedon tarjoaminen on toinen toimiva strategia. Ihmisten saadessa hyödyllistä tietoa he reagoivat siihen positiivisesti ja jakavat sitä eteenpäin vaikka aihe olisi erityisen jännittävä. 

Esimerkiksi IndustrialFX on teollisuus- ja valmistusalaan erikoistunut markkinointiyritys. Yrityksen blogi on täynnä kaikkea liidien nurturointivinkeistä valmistusalan visuaaliseen sisältöstrategiaan. 

Toisena esimerkkinä Payson Petroleum, joka on suhteellisen pieni öljy- ja kaasuyritys. Se tarjoaa sijoitusmahdollisuuksia yksittäisille sijoittajille ja on käyttänyt tätä strategiaa kilpailussa  energiasektorin isojen toimijoiden kanssa.  

Yritys on nähnyt erityisen paljon vaivaa tehdäkseen itsestä arvokkaan resurssin asiakkaille ja saavuttaakseen mainetta alan asiantuntijana. Payson loi jopa sovelluksen, joka antaa käyttäjille päivityksiä öljy- ja kaasumarkkinoista ja auttaa laskemaan sijoituksia. Payson myös täyttää yritysbloginsa ja YouTube-kanavansa opettavaisella sisällöllä ja yrityksen ja alan uutisilla.  

3. Keksi läheisesti liittyviä aiheita

Ansa johon sisällönluojat helposti joutuvat on sisällön tekeminen vain yrityksen myymästä tuotteesta tai palvelusta. Sisältömarkkinoinnissa ei välttämättä tarvitse myydä suoraan toisin kuin suorassa mainostamisessa. Tämän takia verkkosisältö on niin kiinnostavaa lukijoille. 

Laajentaakseen sisältöään, markkinoijien ja viestijöiden pitää keksiä alaan liittyviä aiheita, jotka alalla työskentelevät voivat nähdä mielenkiintoisena. Vaikka tuotteista ei tarvitse puhua suoraan, lukijaa ei kannata myöskään ohjata liian kauaksi. Oikea tasapaino löytyy harjoittelemalla. 

Kohdeyleisön halujen tunteminen auttaa tässä. Dove on sisällöissään keskittynyt rohkaisemaan naisia arvostamaan luonnollista kauneuttaan. Vaikka saippua ei ole luonnostaan ajatuksia herättävä aihe, tämä siihen liittyvä aihe on. 

Samanlaisia tuotteita myyvä yritys, Old Spice, on myös laajentanut liittyviin aiheisiin markkinoinnissaan, mutta koittaa tavoitella toisenlaista yleisöä. Heidän mainoksensa käyttävät huumoria, toimintaelokuvia muistuttavia kohtauksia ja urheilijoita. 

4. Käytä visuaalisuutta

Tylsästä tiedosta saadaan mielenkiintoisempaa laittamalla se  visuaaliseen muotoon. Tämä tekee sisällöstä viihdyttävämpää ja helpommin nautittavaa katsojan päästessä nauttimaan myös sisällön design-puolesta. 

Tämän takia visuaalisesti miellyttävä sisältö pärjää hyvin verkossa. Kuvia sisältävät artikkelit saavat 94 % enemmän näyttökertoja ja kuvat saavat 37 % enemmän sitoutumista kuin tekstit Facebookissa. Visuaalisuuden käyttö lisää siis yleisöä. 

Infografiikat ovat erityisen käytännöllisiä, koska ne selittävät monimutkaiset aiheet kuvien avulla. Tässä esimerkissä Fisher Investments otti dataa Yhdysvaltojen valtionlainoista eri virastoista ja teki siitä värikkään ja hyödyllisen infografiikan. Tulos on houkutteleva ja käyttäjäystävällinen selitys tylsästä ja monimutkaisesta aiheesta. 

Jännittävän ja mielenkiintoisen sisällön tuottaminen “tylsille” aloille voi vaatia hieman enemmän luovuutta kuin kiehtoville aloille. 

Kuitenkin, oikeat strategiat ja kehys mielessä, voit luoda ihmisten huomion herättävää sisältöä alasta riippumatta.  

About Hannu Pitkänen

Hannu vastaa Cisionin kansainvälisen markkinoinnin raportoinnista ja analysoinnista sekä Suomen viestinnästä. Digistä intoileva ja teknologiasta kiinnostunut Hannu näkee viestinnän tulevaisuuden monikanavaisena ja statistiikkaan perustuvana.