3.7.

European Communication Monitor 2017 -tutkimuksen mukaan viestinnän tämän hetken ykköstrendi on visuaalisuus

Kyseessä on maailman laajin strategista vistintää ja PR-toimintaa käsittelevä tutkimus. Tutkimukseen osallistuu 50 maata. Tänä vuonna vastauksia kertyi lähes 3 400. Tutkimuksen mukaan 94,4 prosenttia viestintäihmisistä katsoo, että visuaalisilla elementeillä on kasvava merkitys tulevaisuuden strategisessa viestinnässä.

4.7.

Päätoimittaja Sanna Keskisestä Oulun viestintäjohtaja

Keskinen on Raahen Seudun ja Raahelaisen päätoimittaja, ja hän on toiminut aiemmin myös Alma Median paikallislehtiryhmän päätoimittajana.

5.7.

Verkostoitumissovellus Mingla saapui Suomeen.

Minga tarjosi SuomiAreena-kävijöille sen, minkä Tinder sitä oikeaa etsivälle: se yhdistää ihmiset, joiden on syytä tavata ja tutustua.

Alma Media Oyj:n viestinnästä, sijoittajasuhteista ja yritysvastuusta vastaava johtaja Rauno Heinonen siirtyy uusiin tehtäviin yhtiön ulkopuolelle syyskuun 2017 aikana.

Heinonen on toiminut Alma Median viestintäjohtajana ja konsernin johtoryhmän sihteerinä vuodesta 2007. Rauno Heinosen seuraajan valintaprosessi on käynnistetty.

Liisa Hupli-Oinosesta Imatran viestintäjohtaja

Imatran kaupungin viestintäjohtajaksi on valittu yhteiskuntatieteen maisteri Liisa Hupli-Oinonen.

46-vuotias Hupli-Oinonen on tällä hetkellä Joutseno-lehden ja Luumäen Lehden yhteispäätoimittaja. Tätä ennen hän on työskennellyt Imatran seudulla ilmestyvän Uutisvuoksen päätoimittajana.

Joutseno-lehden päätoimittaja vaihtuu

Joutseno-lehden päätoimittaja vaihtuu elokuussa. Nykyinen päätoimittaja Liisa Hupli-Oinonen on valittu Imatran kaupungin viestintäjohtajaksi. Hän aloittaa uudessa työssään 21.8.

12.7.

Saara Mattero vahvistamaan Kreab Helsingin Public Affairs -toimintaa

Yritys- ja talousviestintää painottanut toimisto lähtee laajentamaan edunvalvontaansa sekä vaikuttajaviestintäänsä Suomessa nimeämällä Saara Matteron Kreab Helsingin Associate Directoriksi 1.8.2017 alkaen. Matterolla on vahva tausta yhteiskunnallisessa sekä poliittisessa toiminnassa niin Suomesta kuin Brysselistä. Viime vuodet hän on viettänyt Euroopan alueiden komitean presidentin kabinetin jäsenenä sekä instituution poliittisen ryhmän viestintästrategiasta ja -koordinaatiosta vastaavana virkamiehenä. Aikaisemmin hän on toiminut europarlamentaarikon poliittisena neuvonantajana, poliittisena sihteerinä sekä vakuutusalalla.

13.7.

Mainonnan määrä laski kesäkuussa, mutta elokuvamainonta kasvoi jopa yli 50 prosenttia

Kesäkuussa mainonnan määrä laski 5,2 prosenttia vuoden takaiseen ajankohtaan verrattuna, kertoo tutkimusyhtiö Kantar TNS. Ulko-, elokuva- ja verkkomainonnassa nähtiin nousua. Elokuvamainonta kasvoi peräti 52,3 prosenttia viime vuoden kesäkuuhun verrattuna. Myös verkkomainonta kasvoi 3,7 prosenttia.

17.7.

Aishi Zidan Ylen Jerusalemin kirjeenvaihtajaksi

Yleisradio lähettää Aishi Zidanin uudeksi kirjeenvaihtajaksi Jerusalemiin, Israeliin. Zidan, 31, työskentelee tällä hetkellä Ylen ulkomaantoimittajana. Ylen tavoitteena on tehostaa Lähi-idän uutisseurantaa ensi talvena. Zidan aloittaa puolen vuoden mittaisessa kirjeenvaihtajan tehtävässään 1. lokakuuta 2017.

18.7.

Pia Dahlqvist nimitetty Rettig Groupin viestintäjohtajaksi

Rettig Group on nimittänyt tradenomi Pia Dahlqvistin (42), viestintäjohtajaksi. Pia Dahlqvist aloittaa tehtävässä syyskuun lopussa kun Josefina Tallqvist siirtyy uusiin tehtäviin yhtiön ulkopuolella. Pia Dahlqvist toimii viestintä- ja markkinointijohtajana Castrén & Snellmanilla, joka on Suomen johtavia asianajotoimistoja. Hän vastaa ulkoisesta ja sisäisestä viestinnästä, mediasuhteista ja markkinoinnista. Ennen sitä hän oli vastaavissa tehtävissä suomalaisessa Evli Pankissa.

19.7.

A-studion Johanna Vesikallio siirtyy viestintään

Perheyritysten liitto on nimittänyt uudeksi viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäälliköksi Johanna Vesikallion. Vesikallio, 45, on tullut tutuksi Ylen A-studion juontajana. Hän aloittaa Perheyritysten liitossa elokuun alkupuolella. Aiemmin hän on työskennellyt muun muassa STT-Lehtikuvan yhteiskuntatoimituksen politiikan esimiehenä sekä politiikan toimittajana ja EU-kirjeenvaihtajana.

Sukupuoliroolit katoamassa brittimainonnasta

Britannian mainontaa säätelevä virasto katsoo, että sukupuolistereotypioihin sekä naisten ja miesten eriarvoiseen esittämiseen mainonnassa tulisi tarttua entistä tiukemmin.

21.7.

Elina Kukkonen on nimitetty Alma Median viestintä- ja brändijohtajaksi

DBA (KTT) Elina Kukkonen (s. 1970) on nimitetty Alma Median viestintä- ja brändijohtajaksi sekä konsernin johtoryhmän jäseneksi 1.9.2017 alkaen. Kukkonen on työskennellyt eri tehtävissä Alma-konsernissa vuodesta 1998. Viimeksi hän on vastannut Alma-brändin kehittämisestä ja markkinoinnista sekä toiminut Alma Median yhteismyynnin (Alma Mediaratkaisut) markkinointijohtajana. Aiemmin Kukkonen on myös toiminut Kauppalehden johtoryhmässä ja Aamulehden markkinointipäällikkönä.

Kiinalainen YY haastaa some-jättiläiset

YY yhdistää yhteen ja samaan nippuun niin musiikkipalvelun, pelistriimit, deittipalvelun ja e-koulutuksen. Markkinajohtajaksi Kiinassa se on kuitenkin päässyt livestream-ominaisuutensa ansiosta. Palvelu tekee suurimman osan rahastaan myymällä pieniä virtuaalilahjoja.

22.7.

Valkoiselle talolle uusi viestintäjohtaja

Valkoisen talon viestintäjohtajana aloittava pankkiiri Anthony Scaramucci on ollut vuosia Donald Trumpin tukija.

Donald Trumpin viestintäpäällikkö Sean Spicer on irtisanoutunut – tilalle nousee Valkoisen talon lehdistösihteeri Sarah Huckabee Sanders

Spicer oli sanonut Trumpille vastustavansa tämän esitystä newyorkilaisen sijoittajan Anthony Scaramuccin nimityksestä uudeksi viestintäjohtajaksi.

25.7.

Sanoma odottaa operatiivisen liikevoittoprosentin olevan yli 10 prosenttia vuonna 2017

Mediayhtiö Sanoma teki toisella vuosineljänneksellä markkinoiden odotusten mukaisen tuloksen. Sanoman operatiivinen liikevoitto oli 81,7 miljoonaa ja osakekohtainen tulos 0,31 euroa.

27.7.

Facebookin mainostulot kasvoivat 47 prosenttia

Mainostuloista noin 87 prosenttia tuli mobiilimainonnasta, kun viime vuoden vastaavaan aikaan mobiilimainonnan osuus mainostuloista oli noin 84 prosenttia.

28.7.

Isku Koti valitsi 17-vuotiaan Sebastian Kontuniemen some-päälliköksi

Kontuniemen työnkuvaan kuuluu luoda ja suunnitella sisältöjä erilaisiin sosiaalisen median kanaviin. Hän tekee töitä älypuhelimellaan. Kontuniemi vie Isku Kodin tänä kesänä Snapchatiin muun muassa Mikkelin Asuntomessuilla. Snapin lisäksi hän on aiemmin hoitanut Facebook- ja Instagram-näkyvyyttä. Lisäksi hän on tehnyt jonkin verran sisältöjä YouTubeen.

 

 

About Hannu Pitkänen

Hannu vastaa Cisionin kansainvälisen markkinoinnin raportoinnista ja analysoinnista sekä Suomen viestinnästä. Digistä intoileva ja teknologiasta kiinnostunut Hannu näkee viestinnän tulevaisuuden monikanavaisena ja statistiikkaan perustuvana.