Mittaa bisnestuloksiin johtavia viestintätavoitteita

Viestintäammattilaiset voivat saada näkyvyyttä johtoryhmässä ainoastaan mittaamalla, mittaamalla ja mittaamalla. Oikeiden numeroiden mittaaminen on viestijöille mahdollisuus johon kannattaa tarttua.

Ilman maksetun, ansaitun, jaetun ja omistetun median tehon mittaamista, et voi tietää mihin keskittyä.

  • Mihin aiheisiin yleisösi sitoutuu parhaiten?
  • Mistä kanavista suurin osa liikenteestä tulee?
  • Mitä julkaisuja yleisösi haluaa yhä uudestaan?

Data voi antaa vastauksen kaikkiin näihin kysymyksiin.

Matematiikka ei perinteisesti ole kaikista suosituin osaamisalue viestijöiden keskuudessa. Mutta jos haluat, että viestintä nähdään relevanttina ja arvokkaana bisnekselle tuloksia tuovana kumppanina, mukava-olla-olemassa-vähän-budjettia-toiminnon sijaan, matematiikka on välttämätöntä. Tulosten jakaminen, kuten kuinka monta liidiä viestintäkampanjat ovat tuoneet, lisäävät arvostustasi muiden liiketoimintojen parissa. Työn euromääräisten tulosten näkeminen voi olla myös virkistävää ja inspiroivaa!

Älä lamaannu analyysista

Kun maksetun, ansaitun, jaetun ja omistetun -kanavat toimivat hyvin, on aika päättää mitä viestintämittareita tarvitset nähdäksesi sen toimivuuden.

Jokaiselle neljästä mediatyypistä on omat mittarit. Seuraavaksi mistä aloittaa mittaaminen näissä.

Maksettu media

  • Sosiaalisen median markkinointikonversiot, käyttäen dataa Facebookista, Twitteristä, LinkedInistä ja Google AdWordsistä.
  • Landing-sivun lomakkeiden täytöt.
  • Laatulidiien kasvu sähköpostimarkkinointitietokannassa.
  • Uudet fanit tai seuraajat jotka tulevat lukemaan sponsoroitua sisältöäsi.
  • Liidit ja konversiot.

Ansaittu media

  • Vaikuttajapisteytys: Onko 10 000 seuraajaan vaikuttajalla sama arvo, kuin 1 000 seuraajan vaikuttajalla? On hyvin mahdollista, että 1 000 seuraajan vaikuttajan seuraajista 10 % tekee ostoksen vaikuttajan ansiosta, kun taas 10 000 seuraajan vaikuttajista vain 1 %.
  • Kuinka paljon verkkoliikennettä tulee organisaatiotasi koskevasta jutusta? Tarkasta tuleeko medioista ja blogeista liikennettä sivuillesi ja mitä he tekevät saapumisen jälkeen.
  • Uusien yleisöjen kasvu.

Jaettu media

Fanien ja seuraajien määrän mittaaminen on tärkeää, koska nopeat laskut tai laskeva trendi kertovat, että jokin on pielessä. Fanien ja seuraajien määrän nousu ei kuitenkaan ole bisnestulos. Seuraavat mittarit ovat:

  • Käytätkö brändilähettiläitä levittääksesi sanaa tuotteestasi tai palvelustasi? Jos käytät, mittaa heidän tehoa.
  • Mittaa asioita, kuten tykkäyksiä, uudelleentwiittauksia, jakoja ja kommentteja. Nämä antavat sinulle määrällistä dataa toimiiko jokin tyyli tai kampanja.
  • Käytä yksilöityjä URLeja, kuponkeja, alennuskoodeja tai jopa puhelinnumeroita ainoastaan sosiaalisessa mediassa. Nämä kertovat saatko tuloksia sosiaalisen median työstäsi.

Omistettu media

Kiinnitä huomiota uniikkeihin kävijöihin, sivulla vietettyyn aikaan ja välittömään poistumiseen. Nämä asiat, kuten nousu (tai lasku) sosiaalisessa mediassa, voivat ilmaista menestystä tai epäonnistumista.

  • Jos sinulla on muodollinen omistetun median suunnitelma, jaat luultavasti sisältöä sähköpostimarkkinoinnin kautta. Kun yhdistät sisältösi tähän taktiikkaan, voit seurata esimerkiksi latauksia ja jakoja. Lataavatko ihmiset sisältöä? Lukevatko, katsovatko tai kuuntelevatko he sen heti kun se on ladattu? Onko sisältö niin hyvää, että he jakavat sen eteenpäin yhteisöilleen?
  • Jakavatko ihmiset sisältöäsi? Tällä tavalla saat tietoa uudesta lukijasta, joka tietää mitä teet.
  • Mittaa yhteisön tehoa (ihmiset jotka kommentoivat tai jakavat sisältöäsi) seuraamalla tuottavatko he bisnestä sinulle.
  • Lisääkö se myyntiä?

Mittaa toimintaasi Google Analytcsillä

Näiden mittareiden seuraamiseen sinun ei tarvitse investoida mittaristotyökaluihin tai datan visualisointisovelluksiin. Kuitenkin sinun pitää viettää aikaa Google Analyticsissä.

    • Välitön poistuminen. Onko sivusi sisältö houkuttelevaa oikeille ihmisille? Vai tulevatko he vain tietyn sisällön perässä ja sitten lähtevät heti pois?
    • Tavoitteiden saavutus. Tee tavoitteita, jotka kartoittavat uutiskirjeen rekisteröitymis -sivuasi, ota yhteyttä -lomakettasi ja muita liidien jättämis -sivuja tavoitteina. Tämän jälkeen Google Analytics pystyy mittaamaan konversiolukujasi.
    • PageRank sisältöösi johtaville avainsanoille. Vaikka et saa enää hakudatan syvyyttä Google Analyticsistä, voit silti saada sen Google Webmaster Toolsista. Tämä auttaa sinua identifioimaan avainsanat joihin kannattaa keskittyä. Seuraa tämän jälkeen hakutuloksiasi näihin avainsanoihin.
    • Sivuja istuntoa kohden. Tutkivatko kävijät sivujasi? Kun olet luonnut kohdistettua ja kiinnostavaa sisältöä yleisöllesi, voit odottaa heidän pysyvän ja lukevan lisää sisältöä sivultasi alkuperäisen klikkauksen jälkeen.
    • Viittaukset. Mistä uudet vierailijat tulevat? Mistä medialähteestä tulevat sinulle kaikista olennaisimmat kävijät tavoitteiden toteuttamista varten?

Seurataksesi näitä mittareita sinulla on muutama vaihtoehto riippuen yleisöstäsi:

    • Laskentataulukko. Yksinkertainen ja toimiva tapa, joka antaa sinulle historiallisen näkymän tuloksiin helposti.
    • PowerPoint. Voit käyttää dataa laskentataulukostasi luodaksesi helposti luettavia grafiikoita ja taulukoita jaettavaksi johdolle.
    • Analytiikkaraportointiohjelma, joka edelliset puolestasi.

Vain oikeita mittareita mittaamalla voit todistaa kuinka tärkeää viestintä on liiketoiminnalle pelkän pöhinän sijaan.

Käytä numeroita ja selvitä mikä oikeasti toimii yrityksellesi ja käytä tätä tietoa muokataksesi viestintäsuunnitelmastasi entistä tehokkaampi vuoden toiselle puolikkaalle.