Kesäkuun mediauutiset

1.6.2017

Republic of Communications Vuoden viestintätoimisto MTL Communications Awards -kilpailussa.

MTL Communications Awards -gaalassa Republic of Communications valittiin Vuoden viestintätoimistoksi ja Viestintä Oy Drumin sekä Fira-palveluiden kahden viikon putkiremontti Vuoden viestintätyöksi.

Johanna Törn-Mangs Svenska Ylen johtoon 

Ylen mediapäällikkönä toiminut Törn-Mangs siirtyy Svenska Ylen vt. johtajaksi ja vastaavaksi toimittajaksi.

2.6.2017

Norppaliveä katsottiin yli 3 000 000 kertaa

WWF:n mukaan livelähetystä kivellään köllöttelevästä Pullervo-norpasta katseltiin hieman yli kolmen viikon aikana kolme miljoonaa kertaa. Kaikki katsojat eivät olleet Suomesta, vaan esimerkiksi saksalaiset katselivat lähetystä satojatuhansia kertoja. Norppalivestä kertoivat lukuisat kansainväliset julkaisut.

HelsinkiMissiolta uusi #Myötätuntouutisia-verkkolehti

Aiemmin neljästi vuodessa ilmestynyt HelsinkiMissio-lehti on uudistunut #Myötätuntouutisia-verkkolehdeksi.

5.6.2017

Energiateollisuuden viestintäpäälliköksi Jaana Pohja

Energiateollisuus ry:n (ET) viestintäpäälliköksi on nimitetty FM Jaana Pohja. Pohja siirtyy ET:n palvelukseen SAK:n viestintäpäällikön tehtävästä, jossa hän on vuodesta 2012 lähtien vastannut mediasuhteista, viestintästrategiasta sekä muun muassa asiantuntijoiden mediavalmennuksesta.

17-vuotias “kesäturisti” markkinoi kotikaupunkiaan sosiaalisessa mediassa

Amanda Rahmani työskenteelee kesäturistina Kokkolassa. Pesti on uusi, sillä Amanda on keksinyt sen itse kaupungin kesätyökilpailunun, jossa nuoret ideoivat itselleen kesätyöpaikkoja. Rahmanin työnä on päivittää Visit Kokkolan sosiaalista mediaa, erityisesti Instagramia. Hän pääsee myös itse suunnittelemaan, mitä kohteista pitäisi nostaa nykyistä paremmin esiin.

Entiset SEKin työntekijät perustivat lifestyle-toimiston Poriin

Markkinointitoimisto SEKin Porin-toimiston entiset projektijohtajat Niina Valli ja Kirsi Hagman ovat perustaneet lifestyle-toimisto West Creativen Poriin.

6.6.2017

Hasan & Partners voitokkaana Golden Hammer -kilpailussa

Hasan & Partnersin Valiolle ja Koneelle suunnittelemat kampanjat menestyivät kansainvälisessä mainoskilpailussa Golden Hammerissa. Hasan & Partners voitti kilpailusta Grand Prix -palkinnon ja kaksi kultaa. Hasan & Partnersin Valiolle suunnittelema The lick hiker’s guide to inner strength -kampanja voitti kultaa ja Grand Prix -palkinnon omassa pääsarjassaan. Kampanjan tuotantoyhtiönä oli Cocoa Mediaproductions.

Kauppalehti avasi vuorovaikutteisen chatbot-uutispalvelun

Kauppalehti on aloittanut uutisten jakelun Facebookin Messengerissä. Vuorovaikutteinen Kauppalehti Assistentti –chatbot toimittaa uutisia lukijan valitsemista aiheista hänelle sopivana ajankohtana.

7.6.2017

Valtakunnansovittelija Minna Helle vuoden viestijä

ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry valitsi valtakunnansovittelija Minna Helteen vuoden viestijäksi. ProComin mukaan Helle on uudistanut järjestökentän neuvottelukulttuuria. Firan toimitusjohtaja Jussi Aho palkittiin vuoden johtajana. Vuoden viestintäteko -palkinnon sai Visit Rovaniemi.

Suomi-Forbesin suomalaisvetäjät lopettivat

Kansainvälisen media-, brändi- ja teknologiayhtiö Forbesin Suomen toimitus on vaihtunut, kun sekä Hannu Vuola että Jouko Marttila ovat vetäytyneet hankkeesta.

8.6.2017

Google menettää rahaa vihapuhevideoiden takia –  monet isot yhtiöt eivät enää mainosta Youtubessa

Viimeisimpänä lentoyhtiö Etihad Airways, hotellibrändejä omistava Marriott ja ruokalähettipalvelu Deliveroo ovat ottaneet mainospätkänsä pois Googlen omistamasta Youtubesta. Syynä on se, että yhtiöiden mainoksia on ollut vihapuhevideoiden yhteydessä.

13.6.2017

Joonas Halla Tjäreborgin viestintäpäälliköksi

Joonas Halla on nimetty Tjäreborgin viestintäpäälliköksi. Halla vastaa Tjäreborgin viestinnästä ja mediasuhteista.

 

15.6.2017

Päihdetiedotuspalkinto havainnoivasta journalismista päihdekysymyksissä Ville Eklundille

A-klinikkasäätiön päihdetiedotuspalkinnon 2017 saa toimittaja Ville Eklund MTV Uutisista.

Joensuun kaupunki laajensi viestintäkanaviaan – käyttöön mobiilisovellus

Joensuun kaupunki haluaa kuunnella asukkaiden toiveita ja palautetta mahdollisimman monipuolisilla välineillä. Tällä viikolla on otettu käyttöön uusi mobiilisovellus Puro Joensuu. Puro on maksuton sovellus älypuhelimiin, joka toimii niin Android-, iOS- kuin Windows-puhelimissa.

19.6.2017

Marketing Clinic ostaa Koplan

Marketing Clinic ostaa asiakasymmärrystoimisto Koplan. Yrityskaupan myötä Kopla jatkaa toimintaansa Marketing Clinic Finlandin alla itsenäisenä toimijana.

20.6.2017

Sanoma ja Veikkausliiga solmivat jatkosopimuksen

Sanoma Media Finland on solminut Veikkausliigan kanssa kolmen vuoden sopimuksen kahden vuoden jatko-optiolla. IS Extra ja Ruutu näyttävät suorana jalkapallon kotimaisen pääsarjan kaikki ottelut myös jatkossa. Lisäksi Nelonen-kanavalla jatketaan paljon kiitosta saanutta futiskierrosta, jossa seurataan samanaikaisesti kaikkia kierroksen otteluita.

21.6.2017

Anna Tuominen vastaamaan Zeeland Familyn sijoittajaviestinnän palveluista

TM Anna Tuominen aloittaa Zeeland Familyn sijoittajaviestinnän palveluiden johtajana 1.9.2017. Tuominen on työskennellyt yli 10 vuoden ajan Sanoma Oyj:ssä erilaisissa talous- ja sijoittajaviestinnän tehtävissä, tällä hetkellä sijoittaja- ja vastuullisuusviestintäjohtajana.

Kaisu Karvala Roviolta Ellun Kanoille

Rovion viestintäjohtaja Kaisu Karvala siirtyy Ellun Kanoille. Karvala aloittaa kv-kirittäjänä Ellun Kanoilla 1.9.2017.

26.6.2017

Katja Siberg on nimitetty Finavian markkinoinnista ja viestinnästä vastaavaksi johtajaksi

Katja Siberg on nimitetty Finavian markkinoinnista ja viestinnästä vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi. Siberg aloittaa tehtävässä 1.heinäkuuta alkaen. Siberg korvaa tehtävässä HKScanin viestintäjohtajaksi siirtyvän Mikko Saariahon. Saariaho työskentelee Finaviassa syyskuun loppuun saakka.

Kirsi Hölttä kokoomuksen viestintäpäälliköksi

Valtiotieteen maisteri Kirsi Hölttä on valittu kokoomuksen viestintäpäälliköksi. Hölttä on tehnyt pitkän uran politiikan toimittajana useissa eri medioissa. Hölttä siirtyy Kokoomukseen Perheyritysten liiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikön paikalta.

Terhi Koipijärvi Metsähallituksen uudeksi viestintäjohtajaksi

Metsänhoitaja Terhi Koipijärvi on valittu Metsähallituksen viestintäjohtajaksi. Hän siirtyy tehtävään Stora Enson Oyj:stä. Koipijärvellä on pitkä kokemus metsäsektorin eri johtotehtävistä ja vastuullisuustyön johtamisesta sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Ennen Stora Ensoon siirtymistään Koipijärvi on työskennellyt mm. Metsä Groupissa (silloisessa Metsäliitossa) sekä Suomen Metsäyhdistyksessä.

Suora Hihna247-tv-lähetys keräsi satojatuhansia katsojia

Juhannusaattona kello 16 alkanut Facebookin livelähetys keräsi satojatuhansia katsojia, ja Hihna247-videot kahmivat yhteensä yli miljoona näyttökertaa. Kello 23.30 lähetys siirtyi Subille. Suora tv-lähetys tavoitti yhteensä 245 000 katsojaa. Katsojahuipun aikaan aamuyön ensimmäisinä tunteina Sub oli katsojaosuudeltaan Suomen katsotuin kanava.

Finproon kuuluvan Finnfactsin mediavierailut tekivät Suomea tutuksi sadoille miljoonille

Finproon kuuluvan Finnfactsin järjestämien mediavierailuiden pohjalta julkaistut jutut tavoittivat arviolta lähes 300 miljoonaa lukijaa ympäri maailman. Kansainvälisiä medioita kiinnosti erityisesti suomalainen yrittäjyys. Viime vuonna Finnfacts järjesti yhteensä 15 mediavierailua, joille osallistui yhteensä 104 toimittajaa. Vierailuiden teemat vaihtelivat arkkitehtuurista ja älyliikenteestä aina terveys- ja jäänmurtajateknologiaan.

27.6.2017

Kodin Kuvalehteen ja Me Naisiin on nimitetty uudet toimituspäälliköt

Mari Markkanen on Kodin Kuvalehden digikanavista vastaava toimituspäällikkö vuoden 2018 alusta alkaen. Salla Stotesbury aloittaa ensi vuoden alussa Me Naisten toimituspäällikkönä.

Facebook aloittaa omien tv-sarjojen tuottamisen

Facebook aloittaa omien alkuperäissarjojen tuottamisesta. Sarjoja on tarkoitus esittää Facebookin kautta tv-kanavien tyyliin jakso kerrallaan.

Outi Rekola MTV:n mediamyynnin vetovastuuseen 

MTV Oy on nimittänyt Outi Rekolan mediamyynnin johtajaksi. Rekola on työskennellyt 17 vuotta nykyisen Bauer Median ja sen edeltäjien myynnin ja markkinoinnin johtotehtävissä. Viimeksi Rekola toimi Bauer Median kaupallisena johtajana. Rekola aloittaa uudessa tehtävässään elokuussa.