Toimittajien ja bloggaajien huomion herättäminen tiedotteen avulla ei ole aivan yksinkertaista. Tiedotteen voi muotoilla monella tavalla ja sisältöä sijoittaa liuskan eri kohtiin. Toimittajat käyttävät usein uutisia kirjoittaessaan käänteinen pyramidi -nimistä tekniikkaa, joka soveltuu erinomaisesti myös tiedotteisiin. Tässä tekniikassa kaikista tärkein tieto sijoitetaan tekstin alkuun. Tällä tavoin tiedotteet kiireessä läpi kahlaavat saavat nopeasti selville mistä on kyse sekä houkutellaan lukijat lukemaan juttu loppuun.

Tärkeimmän tiedon lisäksi tiedotteessa pitää olla luova ja informatiivinen otsikko, joka johdattaa lukijan sisälle juttuun. Näiden kahden asian yhdistäminen on yksinkertainen ja tehokas tapa kirjoittaa tiedote, koska se tekee lukijalle helpoksi kerätä tietoa ja tehdä nopean päätöksen lukemisen jatkamisesta.

Mitä kirjoittaa tiedotteeseen tärkeimmän tiedon jälkeen? Lisää lukijoiden tarvitsemat lisätiedot aiheesta tai tapahtumasta. Sisällytä tekstiä, joka tuottaa aiheeseen taustatietoa. Tarjoile lukijalle lainauksia, tukevaa tietoa, lähteitä sekä yhteenveto, joka on helppo jakaa sosiaalisessa mediassa ja ei ole liian monimutkainen. Lisää viimeisimmäksi omat yhteystietosi ja yrityksesi boileri niitä varten, joita aihe kiinnostaa enemmän.

Muista: jos tiedotteestasi ei selviä otsikon ja ensimmäisen lauseen jälkeen mistä se kertoo, lukija luultavasti ei lue sitä loppuun.

About Hannu Pitkänen

Hannu vastaa Cisionin kansainvälisen markkinoinnin raportoinnista ja analysoinnista sekä Suomen viestinnästä. Digistä intoileva ja teknologiasta kiinnostunut Hannu näkee viestinnän tulevaisuuden monikanavaisena ja statistiikkaan perustuvana.